perjantai 1. maaliskuuta 2013

WriteLaTeX

Matematiikan opetuksessa sosiaalisen median käyttäminen on mielestäni vaikeata. Matematiikassa yleensäkin on vaikeata tuottaa matemaattista tekstiä tietokoneella. Yritäpä itse: laske yksinkertainen murtolukulasku \frac{1}{2}+\frac{2}{5} paperilla ja puhtaaksikirjoita lasku tietokoneella.

Wordin uusi kaavaeditori on kyllä parantanut tilannetta vanhaan valikkopohjaiseen editoriin verrattuna, mutta siltikin kaavojen kirjoittaminen on vaikeata. Matemaatikkojen yleisesti käyttämä LaTeX on taas oppimiskäyrältään jyrkkä, sen käyttöönotto on vaikeata ja tuloksen näkemistä pitää odottaa.

WriLaTeX on palvelu, kirjoitetaan matematiikkaa yhteisöllisesti samaan tapaan kuin etherpad-tyyppisissä editoreissa. Vasempaan ikkunaan kirjoittaan LaTeX-koodi ja dokumentin (oikealla) ulkoasu muuttuu pienen viiveen jälkeen. Ja dokumenttia voi muokata monta käyttäjää yhtä aikaa!

Osoitteessa https://www.writelatex.com/81794rmdvzs löytyy dokumentti, jossa on toisen asteen yhtälön ratkaisukaava. Voit muokata dokumenttia vapaasti.





LaTeX-dokumentin preamble on pelottava, siis tuo dokumentin alussa oleva litania, jossa on include-komentoja ja muuta hämärää. Itse dokumentti alkaa loogisesti \begin{document}-kohdasta.


Koska kaavojen kirjoittaminen vaatii oppimista, niin apuna voi käyttää palvelua http://webdemo.visionobjects.com/equation.html?locale=default, joka muuttaa piirretyn kaavan LaTeXin ymmärtämään muotoon.

LaTeXin käyttöä matematiikassa on perusteltu muun muassa tieteen historialla: LaTeXilla on kirjoitettu monet väitöskirjat ja suuret matematiikan tulokset. Ja jos opettajakin on joskus opetellut kirjoittamaan gradunsa LaTeXilla, niin kyllä oppilaatkin saavat sen opetella.

5 kommenttia:

  1. Ensivaikutelmani oli, että "onneksi en ole matematiikan opettaja" ;) No ei, uusiin juttuihin on kiva tutustua...kävin yrittämässä ainutta päähän pälkähtänyttä, eli Pythagoraan lausetta tuohon dokumenttiin. Olipas komeaa kun kaava ilmestyi!

    Kollegani, joka on lukiossa atk-vastaava ja pitkän matikan ope, tuskailee välillä sitä, kuinka opetusta voisi kehittää ja tietokoneita käyttää, kun hän kuitenkin rakastaa sitä perinteistä matemaattista ajattelua ja tykkää siitä, että vanhoja kunnon liitutauluja on useampikin luokassa, jotta pitkätkin laskut saa seinälle. Onko Markus teillä matemaatikoilla jotain foorumia, jossa näitä asioita käsitellään. Hän kaipaisi keskustelukumppania tai apua suunnitteluihin...näin olen hänen puheistaan ymmärtänyt.

    VastaaPoista
  2. Meillä on täälläpäin tämä eLukio ja sen kautta pohditaan opetusta teknisin välinein. Mutta yläkoulun opettajille ei taida olla täällä mitään.

    Ja varsinkin, kun kaupunkimme on maaseutupitäjä ja kaikki naapurikunnatkin on pieniä, niin vertaistuen saaminen on vaikeata.

    Netissäkään ei pahemmin keskustelualueita ole. Matematiikot eivät taida olla mitään sosiaalisinta sakkia... Joku opettaja oli laittanut jopa minun blogini seuraamisen arvoiseksi ITK-messuilla, se kertonee paljon tilanteesta :-P

    VastaaPoista
  3. Kävin kurkkaamass sun sielunmaisemaa. Hieno! Olen jokseenkin samaa mieltä matemaatikoista (minulla on lapsenakin yksi) Sussa on kyllä piilohumanistia, johan tuo blogin nimi paljastaa sen... :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos Saila! Ammatinvalintakin varmaan kertoo jotain piilohumaaniudesta...

    Jotain (ilmeisesti ihan yleensäkin suomalaisten) Some-käyttäytymisestä kertoo sekin, että tuohon blogiini on tullut vuosien saatossa 31 kommenttia. Toki itsekin olen tosi laiska kommentoimaan muiden blogeja.

    VastaaPoista
  5. "Sama juttu Rahikaisella", eli eipä munkaan blogissa ole juuri kommentteja, itsekin luen sieltä täältä, mutta en juurikaan kommentoi.

    VastaaPoista