keskiviikko 13. maaliskuuta 2013

Matematiikan opetuksen tulevaisuus

”Jos matematiikan oppiminen kuvitellaan korkeaksi portaikoksi, kukin oppilas saa opettajan tukiessa nousta portaita omaan tahtiin askel kerrallaan ja pysähtyä tietylle askelmalle niin pitkäksi aikaa kuin se on oppimisen kannalta järkevää. Tärkein seikka on, että askelmia ei edetä liian nopeasti eikä missään nimessä loikita yli, koska tällöin liian nopeaa nousua seuraava korkeanpaikankammo sumentaa loogisen ajattelun.”


Matematiikan opetuksen tulevaisuus-blogissa käsitellään flipped classroom -menetelmää ja siitä saatuja kokemuksia. Menetelmän selittää parhaiten opetus.tv:n tuottama video.


Itse pidän kyseisestä ajatuksesta ja menetelmästä ja minua suunnattomasti harmittaa, etten voi kokeilla tuota opetus.tv:n valmiiden materiaalien kanssa pitkän matematiikan kursseilla ja etälukionkin kursseista juuri tuota MAB2-kurssia minulla ei ole :-(

Yläkoulun matematiikkaan valmiita materiaaleja ei ole saatavilla, ainakaan vielä, ja krooninen ajanpuute estää vastaavien opetustuokioiden tekemisen.

Toivottavasti Janne ja kumppanit viitsivät täydentää materiaaleja yhtä ansiokkaasti tulevaisuudessakin.

1 kommentti:

  1. Tämä kaannetty opetus taitaa nyt olla kuuminta hottia opetusalalla. Mielenkiintoinen ratkaisu, jossa on paljon etuja nykysysteemiin. Harto Pönkä kuvaa monipuolisesti asiaa blogissaan: http://harto.wordpress.com/2012/05/21/uusi-mullistava-oppimisteoria-opetetaan-takaperin/

    Minäkin mietin tämän soveltamista omassa opetuksessani, vaikka huomaan sen toimivan erityisesti matematiikassa hyvin.

    VastaaPoista