keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Korvaava tehtävä


Anna-Maija Virtanen                                                                          REFERAATTI

 
 

ESIMERKKEJÄ SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTÖSTÄ DEVELOPE-HANKKEEN AIKANA

DevelOPE –hankkeen aikana kokeiltiin uusia sosiaalisen median opetusta tapoja sekä kehitettiin opetusta useissa Oulun yliopiston tiedekunnissa ja laitoksissa.

DevelOPE  -hankkeessa kehitettiin yhteisölliseen oppimiseen perustuvaa opetusta ja sosiaalisen median opetuskäyttöä painopistealueena uuden sosiaalisen teknologian hyödyntäminen opetuksessa. Mukana oli yht. 14 opettajaa ja heidän kanssa kehitettiin yht. 12 erilaista opetuskokonaisuutta.

Hankkeeseen osallistuva opettaja sai opettajaverkoston apua sekä oppimisen ja koulutusteknologian asiantuntemuksen oman opetuksensa kehittämisen tueksi. Opettajat työskentelivät workshopeissa ja viidessä eri aihealueen seminaareissa.
 
Hanke koostui kolmesta osa-alueesta:
1) pedagoginen ja tekninen tuki
2) sosiaalisen median opetuskäyttö
3) opettajayhteisöt opetuksen kehittämisen tukena
 
Oulun yliopiston alainen oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö  edistää opiskelijoiden pedagogista ja teknologista osaamista ja tarjoaa monipuolista tuoretta oppimistutkista. Sen teoria perustuu kolmeen sisältöön: itsesäätöinen oppiminen, yhteisöllinen sekä asiantuntijasi oppiminen.  Opintojen toteutuksissa tuetaan yhteisöllistä oppimista ja tiedonrakentelua verkkopohjaisissa oppimisympyröissä.

Yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisen median valintoja koulutusteknologian opinnoissa – case
Koulutusteknologian opinnot edistävät opiskelijoiden pedagogista ja teknologista osaamista tulevaisuuden asiantuntijoita.  Oppimisteoreettinen tausta perustuu itsesäätöiseen, yhteisölliseen ja asiantuntijaksi oppiiseen. Teoria ja käytäntö sovitetaan yhteen autenttisissa olosuhteissa.
 
Opintojaksoa Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen on kehitetty pitkään mm. yhteistyössä Campus Futuruksen kanssa.  Opintojaksossa käytettiin luentoja ja komea yhteisöllistä oppimistapausta, jotka tapahtuivat osittain verkossa ja osittain kasvokkain.  Kurssilla käytetään sosiaalisen median työkaluja : Wikispaces-wikin työtilaa, Mindmeister-miellekarttatyökalua sekä Dabbleboardi-piirto-ohjelma ja Jaikumikroblogia.
 
Oppimiscaset työstettiin Jigsaw-palapelimallin mukaisesti  joka muistuttaa hyvin paljon yhteistoiminnallista mallia. Ensin ollaan kotiryhmässä ja opiskellaan siellä. Sen jälkeen syvennetään tietämistä experttiryhmässä, jonka jälkeen palataan kotiryhmiin ja kerätään tieto kokoon.  
 
Jigsaw-mallin mukaisessa työskentelyssä korostuu ryhmän yhteinen vastuu oppimisesta. Jokaisella oppilaalla on tärkeä rooli työskentelyn lopputuloksen saavuttamisesta. Yksin lopputulosta ei voi saavuttaa.  Meidän työyhteisössä tällainen työskentely on vierasta. Yhteistyöhön ei kannusteta vaan jokainen hoitaa oman sektorinsa. Minusta tämä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja motivoivalta työskentelytavalta.
 
Toinen yhteisöllinen oppimiscase toteutettiin samalla periaatteella. Aluksi mietittiin ryhmälle sopiva työskentelytapa. Eksperttiryhmät perustivat wikiin omat keskustelualueet ja casen seuraavat vaiheet toteutettiin pääosin verkossa. Viimeisen vaiheen kaksi ryhmää suorittivat face to face ja yksi verkossa.
 
Kolmannessa oppimiscasessa opiskeltiin kasvokkain ja pedagogisena mallina oli ongelmalähtöinen oppiminen ja siihen sisältyä seitsemän eri vaihetta: tutustuminen aiheeseen, ongelman määrittely, aivoriihi, selitysmallin rakentaminen, oppimistavoitteen määrittäminen, itsenäinen työskentely ja opitun tiedon arviointi.
 
Kurssin lopussa vastuu työskentelystä siirtyi opiskelijoille. Kaksi ryhmää käytti Mindmeisteria ja yksi ryhmä wikiä tuotoksensa esittämiseen.
Opintojaksoa arvioitaessa sosiaalisen median ratkaisut osoittautuvat erinomaisiksi oppimis- ja tiedonrakentelufoorumeiksi. Niiden avulla voidaan työskennellä, raportoida, hakea tietoa pitää yhteyttä yms. Huomioitavaa on myös se, että vastuu opiskelujen etenemisestä ja opiskelumenetelmistä  näissä casessa oli hyvin paljon opiskelijoilla.
 
Oppimisjaksojen toteuttamisessa lähtökohteena olevat yhteisöllinen, itsesäätöinen ja asiantuntijaksi oppiminen toteutuivat hyvin.

Itse innostuin kovasti tällaisesta opiskelukokonaisuudesta. Olen sitä mieltä, että yhä enemmän pitäisi toteuttaa tässä esillä olevia toimintamalleja myös omassa työympäristössä. Miten, milloin ja minkä ryhmän oppilaiden kanssa.?!?

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti