tiistai 26. helmikuuta 2013

Slideshare

Lupasin esitellä kurssiblogissa Slideshare-palvelua. Olen tutustunut siihen TVT-tukihenkilökoulutuksessa vuonna 2006. Käyttö jäi kuitenkin vähäiseksi. Suurimmaksi osaksi sen takia, että opettajanmateriaali oli vielä piirtoheitinkalvoja ja papereita. Kun aloin tehdä esityksiä oppitunteja varten, olin epävarma sisällön laadusta (”eihän tätä kehtaa nettiin laittaa”) tai siitä, onko materiaalini kustantajan omaisuutta siinä määrin, että sen julkaiseminen netissä toisi hankaluuksia (”minullahan on tuossa ruutukaappaus opettajanmateriaalista”).

Useammankin kerran niihin aikoihin tuli eteen kysymys, mihin verkossa voisi tallentaa tiedostojaan. Silloin piti oikeastaan olla omat kotisivut, jos halusi julkaista jotain. Slideshare tarjosi tallennustilaa verkosta ja mahdollisuuden linkkien tekemiseen tai esityksen upottamiseen uuteen palveluun, vaikkapa wikiin.

Eniten olen käyttänyt palvelua itseopiskeluun tvt-asioissa ja muussakin. Olen seurannut tiettyjä opettajakollegoja ja kouluttajia ja tutustunut heidän esityksiinsä. Saan ilmoituksen sähköpostiini, kun seuraamani henkilöt lataavat uusia esityksiä palveluun. Muutamat opettajat ovat käyttäneet Slidesharea omien oppiaineideni opetuksessa ja olen saanut vertailla heidän esityksiään omiini ja oppia niistä. Kyllähän nimikin SlideSHARE viittaa jakamiseen, palvelu edustaa mielestäni juuri sosiaalisen median ideaa.

Ajattelin tehdä varsinaisen opastuksen Slidesharesta upottamalla tekemäni esityksen tähän blogiin. Voit suurentaa esityksen oikean alakulman kuvakkeesta. Edetä voi tietokoneen nuolinäppäimillä tai esityksen alareunassa olevilla nuolikuvakkeilla. Toivon, että innostutte kokeilemaan tätä mielestäni mainiota some-palvelua.  P.S. Kun julkaisin postaukseni, meni palvelu nurin...ylläpitotoimia tms. Tällaista tää joskus on ;)


4 kommenttia:

  1. Mahtava postaus Saila! Kiitos kun jaot asiantuntijuuttasi kanssamme! Uskon, että tästä hienosta esityksestäsi sai moni hyviä käytännön vinkkejä. Varmasti jokainen lukija ainakin pääsi hyvin kärryille siitä, mikä Slideshare on, miten se toimii ja mihin se voisi soveltua...Nyt ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Itse olen käyttänyt Slidesharea esimerkiki siihen, että sillä on saanut upotettua blogeihin PP-esityksiä mielenkiintoa herättämään. Aivan kuten sinäkin tässä postauksessasi onnistuneesti teit. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Mia!! Opin itsekin paljon tutustuessani perusteellisemmin SlideShareen. Testasin ymmärrettävyyttä parilla ystävälläni. He olivat hieman ymmällään, kehoittivat minua "avamaan käsitteitä" kuten "some" ja "twitter"...no en ihan siihen lähtenyt, kun kohderyhmänä on asiaa opiskelevat ihmiset ;)
    Toinen koetestaajani (armas mieheni)totesi, että on kyllä aika tylsää, kun on vain tekstiä, kannattaisi kuvittaa esitystä =D No tämän vinkin otin huomioon ja lopputuloksesta tuli ehdottomasti parempi!

    Kyllä tämä somemaailma on hauska! Upotin esityksen erilaisella johdannolla omaan blogiini. Sieltä sen nappasi eräs rehtori FB:n TVT-Kouvola-ryhmään. Olen saanut tykkäyksiä "paikallisilta" TVT-henkisiltä opettajilta. SlideSharen sivuilta sen on napannut Tamperelainen tvt-kouluttaja, joka julkaisi sen kehun kanssa Twitterissä! Olen saanut siksi muutaman uuden Twitter-seuraajan ja olen kovin iloinen ja vähän hämmentynytkin some-verkostojen tehokkuudesta.

    VastaaPoista
  3. Hyvin esitetty. Pitää vissiin itsekkin vähän tutustua paremmin.

    VastaaPoista
  4. Upea esitys, lyhyestä virsi kaunis! Tuo havainnollistaminen oli tässä kaiken a & o. Olen löytänyt Slidesharesta hyviä valmiita esityksiä, joihin olen turvautunut, jos olen jotenkin ollut pulassa. Esim. tämä http://www.slideshare.net/palvelumuotoilu/palvelumuotoilu

    En kuitenkään täysin tiedä kuinka pitkälle toisten esityksiä voi käyttää tai suositella esim. opiskelijoille. Upotus ja linkittäminen tuntuu vielä rohkealta (ikäänkuin luvanvaraiselta). Vielä en ole täysin tutustunut, kuinka laaja on tuo skaala, mitä sieltä löytyy, vai onko suuntautunut joihinkin aloihin. Hyvä sanonta oli "verkostoituminen niiden kanssa, jotka ovat henkisesti ylittäneet jakamiskynnyksen ". Se on osuva ja näinhän se on!

    VastaaPoista