lauantai 9. maaliskuuta 2013

Second Life oppimisalustana

 
- Miten palvelua voi hyödyntää?  
- Millaisia pedagogisia käyttötapoja siinä on? 
- Millaisia teknisiä tai sosiaalisia mahdollisuuksia siinä on?
 

 

 
 
 


Second Life mahdollistaa oppimisen kolmiulotteisessa virtuaalimaailmassa. Oppijat luovat itselleen Avattaren (hahmo/nukke), joka edustaa käyttäjää oppimisympäristössä. Nukelle valitaan nimi luettelosta, sille hankitaan vaatteet ja sitä liikutellaan erilaisissa ympäristöissä. Second Life sopii etä- ja lähiopetukseen. Maailmalla sitä on hyödynnetty kielten ja historian opiskelussa sekä reaalimaailman tilanteiden ja ilmiöiden simuloinnissa. Second Life konkretisoi oppijan oppimispolun näkyväksi prosessiksi. Second Life tukee henkilökohtaista oppimisprosessia ja toisaalta siellä voi rakentaa tietoa yhteisönä. Oppimisprosessi on sosiaalinen ja vuorovaikutteinen, se tukee sosiaalista ja itsenäistä verkossa oppimista. SL kehittää itseohjautuvuutta ja itsenäistä tiedon etsimistä ja mahdollistaa vertaisoppimisen.
Second Lifen vahvuudet opetuksessa ovat voimakas läsnäolon tunne ja mahdollisuudet elämyksellisyyteen, visualisointiin ja draamaan. Virtuaalisessa maailmassa opiskellessa korostuu vuorovaikutus. Kommunikointi tapahtuu kirjoittamalla julkisia tai yksityisiä viestejä. Sosiaalinen oppimismaisema on motivoiva ja vetoaa nuoriin. Pedagogiseen tarkoitukseen tarvitaan reaalimaailman  yhdistämistä virtuaalimaailmaan (luokkahuone, verkkovideo ja Second Life –yleisöt). Mediateknologia antaa maisemaan äänen ja videon, mikrofonin välityksellä on mahdollista keskustella. Oppimisympäristö voi  olla globaalinen.
Useat kansalliset toimijat ovat järjestäneet erilaisia oppimis- ja yleisötilanteita Second Lifessa. Second Life tarjoaa opettajalle ja kouluttajille mahdollisuuden saada välitöntä palautetta sekä tehdä itse havaintoja etä- ja lähiopetuksen yhdistämisen pedagogisista kehittämiskohdista. Syntyy uusia toimijoiden rooleja, oppimista tukevia menetelmiä ja prosesseja - malleja, joita toimijat voivat hyödyntää omissa organisaatioissaan.
Second Lifessä voi käydä konserteissa ja  taidenäyttelyissä tai rakentaa virtuaalista taloa. Myös shoppailu on suosittua. Monet yritykset mainostavat Second Lifessa. Linden Lab tarjoaa oppilaitoksille maata Second Lifesta ale-hintaan. Yliopistot ja muut koulutuslaitokset ovat ostaneet yhteisiä tontteja ja saaria. Tonteilleen he luovat tiloja opetusta ja tutkimusta varten. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Harvard Law School on jo vuosia tarjonnut kursseja Second Lifessa. Opiskelijat osallistuvat verkossa esimerkiksi simuloituun oikeudenkäyntiin.
Second Lifen avoimiakin alueita voi hyödyntää opetuksessa. Keinomaailmasta löytyy perinteisiä oppimispaikkoja, kuten kirjastoja, ryhmätiloja ja luentosaleja. Rinnalle on syntynyt alueita, jotka mahdollistavat havainnollistamisen uudella tavalla. Paikan päällä voi kokea, miten tsunami muodostuu. Miltä sademetsässä näyttää? Virtuaalisessa sairaalassa voi opetella röntgenkuvien tulkintaa. Suosittu kohde on Kalifornian yliopiston hallusinaatio-tila. Siinä voi kokea maailman, joka on luotu skitsofreniaa sairastavien kuvauksista. Tekniikankin uumeniin pääsee, kun kävelee Dell-tietokoneen sisään. Suomen eOppimiskeskus osti oman saarensa Second Lifesta keväällä 2008. Keinomeressä kelluva EduFinland mahdollistaa sen, että myös yksityiset suomalaiset koulut pääsevät Second Lifeen.  

Ammattikorkeakoulujen hanke
4GoodLife on virtuaalimaailmassa, Second Lifessa sijaitseva hyvinvointialue, joka on osa opiskelijoiden terveyden edistäminen Second Lifessa -hanketta. Opiskelijoiden terveyden edistäminen Second Lifessa oli Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun, Laurea ja Metropolia ammattikorkeakoulujen yhteinen hanke ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Hämeen ammattikorkeakoulu hallinnoi ja koordinoi hanketta. Hanke toteutettiin 1.1. 2010 – 31.12.2012 sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamana.
4GoodLifessa tarjottiin hyvinvointia edistävää terveystietoa, opiskelijoiden kohtaamismahdollisuuksia sekä tapahtumia eri teemoilla. Alueen sisältöjä kehitettiin hyödyntämällä virtuaalimaailman monipuolisia ominaisuuksia. Teemoissa käsiteltiin mm. seksuaaliterveyttä, erilaisia päihteitä, liikkumista, opiskelijan jaksamista, sekä muuta. Lisäksi alueella järjestettiin vapaamuotoisia, toiminnallisia hyvinvointitapahtumia.
Second life Lohjan saari – mediataitoja tuleville sairaanhoitajille http://www.itk.fi/2012/ohjelma/foorumi/129 
Bisneksen opiskelua, yrittäjyyttä ja onnellista elämää Second Lifessahttp://www.itk.fi/2012/ohjelma/foorumi/41 

Ohjeita
http://www.secondlife.com -verkkopalvelusta löytyy tietoa Second Lifesta. Palvelussa luodaan avatar, minkä jälkeen Second Life -virtuaalimaailmaan voi uppoutua lataamalla omalle tietokoneelle Second Life –ohjelma. Kun olet oppinut Second Life -virtuaalimaailmassa tarpeelliset perustaidot, vieraile esimerkiksi Aducate-saarella (http://maps.secondlife.com/secondlife/Aducate%20Island/42/148/25) tai Itä-Suomen yliopiston perusopetuksen virtuaalitontilla (http://slurl.com/secondlife/EduFinland%20II/48/200/22/). Saarella on lisää tietoa Second Lifesta ja tietoa siitä, mistä saa lisää tietoa ja valmennusta sen pedagogiseen hyödyntämiseen. (HUOM! Itä-Suomen yliopistossa SL on asennettu palvelimelle, joten konekohtaista asennusta ei tarvita.)
Käyttäjiä Second Lifellä on yli neljätoista miljoonaa, se perustettiin vuonna 2003.Second Lifessa voi vuokrata virtuaalimaata, rakentaa tai perustaa yrityksen ja siellä on joitakin  roolipelialueita. Ohjelman peruskäyttö on ilmaista. Aluksi käyttäjä luo ilmaisen käyttäjätilin ja lataa käyttöohjelman, jonka avulla hän voi hallita hahmoaan simulaation sisällä. Käyttäjän oma hahmo eli avatar on rajattomasti muokattavissa. Liikkuminen simulaation sisällä tapahtuu joko kävellen, lentäen tai teleportaten. Koska Second Lifen maa-alueet koostuvat pienistä alueista, jotka on liitetty yhteen yhdeksi isoksi mantereeksi, voi koko maailmaa tutkailla vapaasti lentäen.
Evelyn Barony :)

4 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Hyvä esittely! Second Life kiinnostaa erityisesti toimintaympäristönä, jossa voi toimia esteettömästi. Kokouksien pito voisi olla hauskempaa esim. Avattarilla saluunassa kuin yskien huonossa toimistossa. Virkistävää varmaan kaikille ja oikeasti hyödynnettävissä oleva oppimisympäristö. Millaiset ikärajat siellä on tällä hetkellä?
    Raija
    ps. jouduin korjaamaan kirjoitusvirhee...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas hyvä kysymys. En ole koskaan ajatellut tuota asiaa, koska opetan aikuisia. Mutta on sellainen sanonta,että "Second Life on aikuisten Habbohotelli". Eli siitä päätellen, se on vanhemmille eli aikuisille tarkoitettu oppimisalusta, mutta toki siitä saa lapsenomaisenkin, mutta varmaankaan noita maksullisia palveluita ym. linkkejä ei voi sulkea nuorilta eli se varmaan on kiellettyä siksi, että polkuja moneen "kiellettyyn" paikkaan on niin paljon.

      Poista
    2. Minäkin olen joskus omissa opinnoissani kirjoittanut blogipostauksen Second Lifestä ja pohdiskellut sen käyttömahdollisuuksia ja rajoitteita. Mikäli kiinnostaa, postaus löytyy: https://mianmonologi.wordpress.com/2012/05/17/second-lifen-affordansseja/

      Poista