- Miten palvelua voi hyödyntää?
- Millaisia pedagogisia käyttötapoja
siinä on?
- Millaisia teknisiä tai sosiaalisia
mahdollisuuksia siinä on?
Second Life mahdollistaa oppimisen kolmiulotteisessa virtuaalimaailmassa.
Oppijat luovat itselleen Avattaren (hahmo/nukke), joka edustaa käyttäjää
oppimisympäristössä. Nukelle valitaan nimi luettelosta, sille hankitaan
vaatteet ja sitä liikutellaan erilaisissa ympäristöissä. Second Life sopii etä-
ja lähiopetukseen. Maailmalla sitä on hyödynnetty kielten ja historian
opiskelussa sekä reaalimaailman tilanteiden ja ilmiöiden simuloinnissa. Second
Life konkretisoi oppijan oppimispolun näkyväksi prosessiksi. Second Life tukee
henkilökohtaista oppimisprosessia ja toisaalta siellä voi rakentaa tietoa
yhteisönä. Oppimisprosessi on sosiaalinen ja vuorovaikutteinen, se tukee
sosiaalista ja itsenäistä verkossa oppimista. SL kehittää itseohjautuvuutta ja
itsenäistä tiedon etsimistä ja mahdollistaa vertaisoppimisen.
Second Lifen vahvuudet opetuksessa ovat voimakas läsnäolon tunne ja
mahdollisuudet elämyksellisyyteen, visualisointiin ja draamaan. Virtuaalisessa
maailmassa opiskellessa korostuu vuorovaikutus. Kommunikointi tapahtuu
kirjoittamalla julkisia tai yksityisiä viestejä. Sosiaalinen oppimismaisema on
motivoiva ja vetoaa nuoriin. Pedagogiseen tarkoitukseen tarvitaan
reaalimaailman yhdistämistä
virtuaalimaailmaan (luokkahuone, verkkovideo ja Second Life –yleisöt). Mediateknologia
antaa maisemaan äänen ja videon, mikrofonin välityksellä on mahdollista
keskustella. Oppimisympäristö voi olla
globaalinen.
Useat kansalliset toimijat ovat järjestäneet erilaisia oppimis- ja
yleisötilanteita Second Lifessa. Second Life tarjoaa opettajalle ja
kouluttajille mahdollisuuden saada välitöntä palautetta sekä tehdä itse
havaintoja etä- ja lähiopetuksen yhdistämisen pedagogisista kehittämiskohdista.
Syntyy uusia toimijoiden rooleja, oppimista tukevia menetelmiä ja prosesseja -
malleja, joita toimijat voivat hyödyntää omissa organisaatioissaan.
Second Lifessä voi käydä konserteissa ja taidenäyttelyissä tai rakentaa virtuaalista
taloa. Myös shoppailu on suosittua. Monet yritykset mainostavat Second Lifessa.
Linden Lab tarjoaa oppilaitoksille maata Second Lifesta ale-hintaan. Yliopistot
ja muut koulutuslaitokset ovat ostaneet yhteisiä tontteja ja saaria.
Tonteilleen he luovat tiloja opetusta ja tutkimusta varten. Esimerkiksi
yhdysvaltalainen Harvard Law School on jo vuosia tarjonnut kursseja Second
Lifessa. Opiskelijat osallistuvat verkossa esimerkiksi simuloituun
oikeudenkäyntiin.
Second Lifen avoimiakin alueita voi hyödyntää opetuksessa. Keinomaailmasta
löytyy perinteisiä oppimispaikkoja, kuten kirjastoja, ryhmätiloja ja
luentosaleja. Rinnalle on syntynyt alueita, jotka mahdollistavat
havainnollistamisen uudella tavalla. Paikan päällä voi kokea, miten tsunami
muodostuu. Miltä sademetsässä näyttää? Virtuaalisessa sairaalassa voi opetella
röntgenkuvien tulkintaa. Suosittu kohde on Kalifornian yliopiston
hallusinaatio-tila. Siinä voi kokea maailman, joka on luotu skitsofreniaa
sairastavien kuvauksista. Tekniikankin uumeniin pääsee, kun kävelee
Dell-tietokoneen sisään. Suomen eOppimiskeskus
osti oman saarensa Second Lifesta keväällä 2008. Keinomeressä kelluva
EduFinland mahdollistaa sen, että myös yksityiset suomalaiset koulut pääsevät
Second Lifeen.
Ammattikorkeakoulujen
hanke
4GoodLife on virtuaalimaailmassa,
Second Lifessa sijaitseva hyvinvointialue, joka on osa opiskelijoiden terveyden
edistäminen Second Lifessa -hanketta. Opiskelijoiden terveyden edistäminen
Second Lifessa oli Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun,
Laurea ja Metropolia ammattikorkeakoulujen yhteinen hanke
ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Hämeen ammattikorkeakoulu hallinnoi ja koordinoi hanketta. Hanke toteutettiin
1.1. 2010 – 31.12.2012 sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamana.
4GoodLifessa tarjottiin
hyvinvointia edistävää terveystietoa, opiskelijoiden kohtaamismahdollisuuksia
sekä tapahtumia eri teemoilla. Alueen sisältöjä kehitettiin hyödyntämällä
virtuaalimaailman monipuolisia ominaisuuksia. Teemoissa käsiteltiin mm.
seksuaaliterveyttä, erilaisia päihteitä, liikkumista, opiskelijan jaksamista,
sekä muuta. Lisäksi alueella järjestettiin vapaamuotoisia, toiminnallisia
hyvinvointitapahtumia.
Second life Lohjan saari –
mediataitoja tuleville sairaanhoitajille http://www.itk.fi/2012/ohjelma/foorumi/129
Bisneksen opiskelua,
yrittäjyyttä ja onnellista elämää Second Lifessahttp://www.itk.fi/2012/ohjelma/foorumi/41
Ohjeita
http://www.secondlife.com
-verkkopalvelusta löytyy tietoa Second Lifesta. Palvelussa luodaan avatar,
minkä jälkeen Second Life -virtuaalimaailmaan voi uppoutua lataamalla omalle
tietokoneelle Second Life –ohjelma. Kun olet oppinut Second Life
-virtuaalimaailmassa tarpeelliset perustaidot, vieraile esimerkiksi
Aducate-saarella (http://maps.secondlife.com/secondlife/Aducate%20Island/42/148/25) tai Itä-Suomen yliopiston perusopetuksen
virtuaalitontilla (http://slurl.com/secondlife/EduFinland%20II/48/200/22/). Saarella on lisää tietoa Second Lifesta ja
tietoa siitä, mistä saa lisää tietoa ja valmennusta sen pedagogiseen
hyödyntämiseen. (HUOM! Itä-Suomen yliopistossa SL on asennettu palvelimelle,
joten konekohtaista asennusta ei tarvita.)
Käyttäjiä Second Lifellä on yli
neljätoista miljoonaa, se perustettiin vuonna 2003.Second Lifessa voi vuokrata
virtuaalimaata, rakentaa tai perustaa yrityksen ja siellä on joitakin roolipelialueita. Ohjelman peruskäyttö on
ilmaista. Aluksi käyttäjä luo ilmaisen käyttäjätilin ja lataa käyttöohjelman,
jonka avulla hän voi hallita hahmoaan simulaation sisällä. Käyttäjän oma hahmo eli avatar on rajattomasti muokattavissa. Liikkuminen
simulaation sisällä tapahtuu joko kävellen, lentäen tai teleportaten. Koska Second Lifen maa-alueet koostuvat pienistä
alueista, jotka on liitetty yhteen yhdeksi isoksi mantereeksi, voi koko
maailmaa tutkailla vapaasti lentäen.
Evelyn Barony :)
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaHyvä esittely! Second Life kiinnostaa erityisesti toimintaympäristönä, jossa voi toimia esteettömästi. Kokouksien pito voisi olla hauskempaa esim. Avattarilla saluunassa kuin yskien huonossa toimistossa. Virkistävää varmaan kaikille ja oikeasti hyödynnettävissä oleva oppimisympäristö. Millaiset ikärajat siellä on tällä hetkellä?
VastaaPoistaRaija
ps. jouduin korjaamaan kirjoitusvirhee...
Olipas hyvä kysymys. En ole koskaan ajatellut tuota asiaa, koska opetan aikuisia. Mutta on sellainen sanonta,että "Second Life on aikuisten Habbohotelli". Eli siitä päätellen, se on vanhemmille eli aikuisille tarkoitettu oppimisalusta, mutta toki siitä saa lapsenomaisenkin, mutta varmaankaan noita maksullisia palveluita ym. linkkejä ei voi sulkea nuorilta eli se varmaan on kiellettyä siksi, että polkuja moneen "kiellettyyn" paikkaan on niin paljon.
PoistaMinäkin olen joskus omissa opinnoissani kirjoittanut blogipostauksen Second Lifestä ja pohdiskellut sen käyttömahdollisuuksia ja rajoitteita. Mikäli kiinnostaa, postaus löytyy: https://mianmonologi.wordpress.com/2012/05/17/second-lifen-affordansseja/
Poista