Artikkelissaan Gradun ohjaus wikin avulla Eeva Liikanen
(2012, 85-88) tarkastelee kliinisen laboratoriotieteen opiskelijoiden gradun
tekoprosessia, jossa opiskelijoita on ohjattu graduwikin avulla. Itselleni wiki
oli ennen tätä kurssia aivan tuntematon käsite. Wiki tarkoittaa
yksinkertaisesti verkkosivustoa, jonka sisältöä käyttäjät voivat muokata. Wiki
on selkeästi yhteisöllinen kirjoittamisen työkalu. Wiki on vuorovaikutteinen ja
muutosten tekeminen sinne on periaatteessa yksinkertaista. Käyttäjien tekemät
muutokset tekstiin ovat välittömästi kaikkien käytössä ja näkyvillä.
Graduwiki rakennettiin Liikasen (2012, 86) mukaan
graduprosessin vaiheita noudattaen ja vuorovaikutteisuus ja yhteisöllinen
oppiminen mahdollistuivat siten, että opiskelijoiden tuotokset olivat kaikkien
opiskelijoiden nähtävillä opiskelijoiden omissa kansioissa. Toisten teksteihin
perehtyminen ja niiden kommentointi oli mahdollista kaikille. Koska perinteisesti
graduja on ohjattu joko kasvokkain kahden kesken tai graduseminaareissa ja
gradun kirjoittaminen on ollut itsenäistä ja ajoittain yksinäistäkin
puurtamista, wikissä tapahtuva ohjaus eroaa selvästi perinteisestä
ohjaustavasta mielestäni erityisesti siksi, että wikit mahdollistavat
yhteisöllisen kirjoittamisen. Toisaalta yhteisölliseen kirjoittamiseen liittyi
myös joidenkin opiskelijoiden kokemana haasteena se, että omia kirjoituksia oli
toinen opiskelija muokannut vahingossa. Wikissä on kuitenkin periaatteessa
mahdollisuus palauttaa tarvittaessa aiemman teksiversiot, jolloin lopullista
vahinkoa tuskin väärän henkilön tekemästä muokkauksesta syntyy.
Voi ollakin, että wikit soveltuvat parhaiten sellaisten
tekstisisältöjen tuottamiseen, joita on tarkoituskin koota monen käyttäjän
toimesta. Gradu on kuitenkin periaatteessa tarkoitus kirjoittaa itsenäisesti
tai joissakin tapauksissa esimerkiksi pareittain. Gradun on ollut tarkoitus
perinteisesti osoittaa, että opiskelija suoriutuu laajasta tutkimusprosessista
itsenäisesti. Graduwikin käyttö suuntaa mielestäni graduprosessia jonkin verran
enemmän kohti oppimisprosessia ja oppimistapahtumaa. Gradun luonne oppimisen
välineenä tehostuu ja korostuu pelkän opinnäytteen sijasta. Koska gradu on
monellekin yliopisto-opiskelijalle kompastuskivi, pidän todella tärkeänä ja
huomion arvoisena myös sitä Liikasen (2012, 87) esiin tuomaa seikkaa, että
työstäessään graduaan graduwikin ohjeiden mukaan, opiskelija saa gradunsa
valmiiksi ikään kuin huomaamattaan. Kaikki keinot, joilla graduprosessia
voidaan tehostaa, ovat varmasti tervetulleita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti