lauantai 23. maaliskuuta 2013

Kommentoiva referaatti artikkeliin Gradun ohjaus wikin avulla. (Korvaava tehtävä)

 


Artikkelissaan Gradun ohjaus wikin avulla Eeva Liikanen (2012, 85-88) tarkastelee kliinisen laboratoriotieteen opiskelijoiden gradun tekoprosessia, jossa opiskelijoita on ohjattu graduwikin avulla. Itselleni wiki oli ennen tätä kurssia aivan tuntematon käsite. Wiki tarkoittaa yksinkertaisesti verkkosivustoa, jonka sisältöä käyttäjät voivat muokata. Wiki on selkeästi yhteisöllinen kirjoittamisen työkalu. Wiki on vuorovaikutteinen ja muutosten tekeminen sinne on periaatteessa yksinkertaista. Käyttäjien tekemät muutokset tekstiin ovat välittömästi kaikkien käytössä ja näkyvillä.

Graduwiki rakennettiin Liikasen (2012, 86) mukaan graduprosessin vaiheita noudattaen ja vuorovaikutteisuus ja yhteisöllinen oppiminen mahdollistuivat siten, että opiskelijoiden tuotokset olivat kaikkien opiskelijoiden nähtävillä opiskelijoiden omissa kansioissa. Toisten teksteihin perehtyminen ja niiden kommentointi oli mahdollista kaikille. Koska perinteisesti graduja on ohjattu joko kasvokkain kahden kesken tai graduseminaareissa ja gradun kirjoittaminen on ollut itsenäistä ja ajoittain yksinäistäkin puurtamista, wikissä tapahtuva ohjaus eroaa selvästi perinteisestä ohjaustavasta mielestäni erityisesti siksi, että wikit mahdollistavat yhteisöllisen kirjoittamisen. Toisaalta yhteisölliseen kirjoittamiseen liittyi myös joidenkin opiskelijoiden kokemana haasteena se, että omia kirjoituksia oli toinen opiskelija muokannut vahingossa. Wikissä on kuitenkin periaatteessa mahdollisuus palauttaa tarvittaessa aiemman teksiversiot, jolloin lopullista vahinkoa tuskin väärän henkilön tekemästä muokkauksesta syntyy.

Voi ollakin, että wikit soveltuvat parhaiten sellaisten tekstisisältöjen tuottamiseen, joita on tarkoituskin koota monen käyttäjän toimesta. Gradu on kuitenkin periaatteessa tarkoitus kirjoittaa itsenäisesti tai joissakin tapauksissa esimerkiksi pareittain. Gradun on ollut tarkoitus perinteisesti osoittaa, että opiskelija suoriutuu laajasta tutkimusprosessista itsenäisesti. Graduwikin käyttö suuntaa mielestäni graduprosessia jonkin verran enemmän kohti oppimisprosessia ja oppimistapahtumaa. Gradun luonne oppimisen välineenä tehostuu ja korostuu pelkän opinnäytteen sijasta. Koska gradu on monellekin yliopisto-opiskelijalle kompastuskivi, pidän todella tärkeänä ja huomion arvoisena myös sitä Liikasen (2012, 87) esiin tuomaa seikkaa, että työstäessään graduaan graduwikin ohjeiden mukaan, opiskelija saa gradunsa valmiiksi ikään kuin huomaamattaan. Kaikki keinot, joilla graduprosessia voidaan tehostaa, ovat varmasti tervetulleita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti