Etäänä kauniina
päivänä...
Jouduin jäämään ulkopuolella
tavallisesta luokkahuone opetuksesta. Minne sitten päädyinkään...
Tämä kurssi on tuonut minulle uusia
välineitä ja mahdollisuuden tutustua some-välineisiin ja
etäopetukseen. Oman tulevaisuuden ja työn suunnittelussa nousevat
etäopetus ja sosiaalinen media reippaasti esiin. Työskentely kotoa
käsin on mahdollista pienin laitehankinnoin ja sovellusten käyttö
on melko yksinkertaista. Oppia ja koulutusta on hyvin saatavilla ja
minulla on motivaatiota.
Siirtymisessä etäopettajan rooliin on
kuitenkin mutkia matkassa. Keille opetetaan ja miksi kunta lähtisi
moiseen mukaan, kun koulurakennukset ovat olemassa. Säästetään
koulujen laitteissa eikä virkoja etäopettajaksi ole tarjolla. Miten opetuksen taso turvataan ja kuka kontrolloi
oppimistuloksia. Kenellä tällaista palvelua annetaan?
Opintoja tehdessäni olen
kuitenkin saanut uutta uskoa tulevaisuuteen.
Olen lukenut hajanaisesti Anne Ronkaan
(http://opeblogi.blogspot.fi/)
ja Harto Pöngän (http://harto.wordpress.com/) blogeja. Niiltä
olen päätynyt usein tarkastelemaan uusia sovelluksia ja sivustoja.
Aina on jotain uutta. Avointa materiaalia on paljon. Tulevissa
tehtävissä materiaalin hakeminen ja koostaminen oman oppilaan
tarpeisiin tulee viemään ainakin alussa aikaa.
Materiaalit eivät ehkä kuitenkaan ole
se päällimmäinen asia esim. Suomi toisena kielenä opetuksessa, jota luultavasti alan tehdä ensi syksynä. Enemmänkin näkisin oman työni vuorovaikutuksen tukijana, ohjaana.
Vuorovaikutuksen virittäminen on välillä haasteellista
luokassakin, mutta miten sen saisi toimimaan kotoa käsin. Hyviä
vinkkejä olen saanut allamainittujen sivustojen toimijoilta.
Etäopetus.fi
eSKO – etäopetusta
erityistilanteissa
Turun Virta -hanke
http://info.edu.turku.fi/virta/
Olen myös seurannut Vieraat kielet
verkossa -webinaaria (http://vieraatkieletverkossa.wordpress.com/)
ja odotan innolla työpajaan
pääsemistä. Webinaareissa varsinaiset tekijät ovat esitelleet
omaa työtään ja kokemuksiaan. Etäopetuksessa on saatu hyviä tuloksia ja vuorovaikutus on parhaimmillaan hyvin monipuolista ja tiivistä.
Toimintaa on jo olemassa, on ollut
pitkään, mutta epäröintiä on vielä paljon.
Päivi Luoman Perjantai puhinaa
(http://info.edu.turku.fi/etaopetus/item/151-perjantaipuhinat)
lainaten
”Miksei
valtakunnassa joku ylhäinen käske käyttämään enemmän
etäkokouksia ja säästämään aikaa, rahaa ja luontoa. Miksi
kärsiä pätevien opettajien puuttumisesta, kun etänä siihenkin
löytyy ratkaisu.”
Tai ehkä käännänkin luokkahuoneen
nurin ja alan opettaa väärin päin. Ainakin ensi viikolla aion
mennä kuuntelemaan seminaaria sulautuvasta opetuksesta.
(http://sometu.ning.com/events/sulautuvan-opetuksen-avulla-parempiin-tuloksiin-seminaari?xg_source=activity)
Ja ehkä sitten etäänä kauniina päivänä,
olenkin jo ihan sisällä...
Pohdit hyvin etäopetuksen mahdollisuuksia ja sitä, miten monet olemassa olevat rakenteet estävät sen toteutumista. Koulurakennukset ovat olemassa, mikä ei varmasti ole huono asia, mutta valitetavan usein ne eivät taida tukea edes mikrotason / kampustason mobiilia oppimista siten, että oppilaat voisivat käyttä koulun tiloja opiskeluun joustavasti.
VastaaPoistaTuo Jyväskylän seminaari vaikuttaa mielenkiintoiselta, harmi vain, että näin Oulun näkökulmasta se on turhan kaukana maantieteellisesti. Taas tarvittaisiin joustavuutta ja etäosallistumismahdollisuutta :)
Minä olen nyt oppinut käyttämään verkkoluentoja ja verkkovideotallenteita hyväkseni. Eipä olisi tullut mieleen ennen tätä kurssia kysellä tallenteiden perään.
VastaaPoistaVälineistön taso vaihtelee varmaan kouluissa suuresti. Aiemmin töissä sain pitää pari konetta luokassani, että tehotreenit Ekapelissä yms. on ollut mahdollista. Ja kun toiset harjoittelivat koneilla, minulla oli mahdollisuus harjoitella kahdestaan. Tällä hetkellä kohistaa sähköisen materiaalin käyttöönotosta. "-Mitä sillä voisi korvata?" on ensimmäinen kysymys säästöjen aikaan. Oikeasti pitäisi miettiä, miten sähköisiä materiaaleja otetaan kunnolla käyttöön, jos koulussa on yksi erillinen atk-luokka, jossa on kuusi toimivaa konetta.
Kovasti kiinnostaa tuo ajatus käänteisestä luokasta. Laitan tänne kommentteja päivästä.
Kiva, saadaan tänne terveiset kiinnostavasta tapahtumasta! Käänteinen luokkahuone on ollut paljon esillä viime aikoina. Loppujen lopuksi oppilailla alkaa olla kotonaan käytössä paremmat laitteet kuin koulussa; ehkä käänteiseen oppimiseenkin liittyy ajatus, että oppilaat käyttävät niitä sähköisiä materiaaleja sitten enemmän kotoa tai mobiililaitteillaan (älypuhelminet jne.)
VastaaPoistaTämä mahdollisuus yhteisöllisyyteen kiinnostaa. Uuteen asiaan tutustutaan ja opetellaan kotona. Koulussa on sitten aikaa käyttää ja kokeilla, miten se toimii. Opettaja toimii ohjaajan roolissa ja pysytyy oikeasti auttamaan tarvitsevia. Oppilaiden väliseen yhteistyö ja saa aikaa. Nykyään oppitunneista käytetään iso osa porukan rauhoittamiseen paikoilleen. Opettaja esittelee uuden asian ja vasta tunnin lopussa päästään itse harjoituksiin.
VastaaPoistaMitäs sitten, jos lapset eivät katso ohjeita, opetusvideota etukäteen? Emmehän voi olla aina varmoja, että oppilaalla on "oikea kanava" luokassa, kun uutta asiaa käydään opettajajohtoisesti.
Näkisin tässä paljon hyvää. Ennakointia olen käyttänyt omien oppilaiden kanssa. Olemme etukäteen käyneet asian erityisopetuksessa, että oppilaiden on helpompi seurata luokanopettajan esitystä.
Mielenkiintoista!
Saila ja Auli olivat käyttäneet Käänteistä oppimista some-tehtävässään! Tässä linkki Oppimisen tulevaisuus-sivulle:
VastaaPoistahttp://sometek.fi/oppimisen-tulevaisuus-mooc-flipped-classroom-ja-muita-ilmioita/