torstai 7. maaliskuuta 2013

Mikä mahtaa olla IN - ?

Piipahdin  opetusalan messuilla, Didacta- messuilla, Kölnissä helmikuun lopussa. Messujen pääteemana perinteisten oppimateriaaliesittelyjen ohella oli e-learning. Lupailin ennen lähtöäni kirjoittaa tänne blogiin Saksan kuulumiset ja selvittää, mikä täällä on some-alalla IN. Tulipa luvattua suuria – ja ”myytyä talja ennen karhunkaatoa”. Some maailman ’keltanokalle’ – alaa juurikaan termiä enempää tuntevalle – messut olivat enemminkin helvetti kuin taivas. 

Kun astuin ensimmäiseen halliin,  mykistyin koneiden ja värkkien paljoutta! Kokemus oli häkellyttävä. En ymmärrä some-asioiden hienouksia suomenkielelläkään, joten saksankieliset esittelyt valuivat korvieni ohi kuin vesi hanhen selästä. Ensimmäisten ständien jälkeen olin pyörryksissä tiedon tulvata – ja vaihdoin osastoa! Nuoret miehet esittelivät  alan uusimpia keksintöjä ja ohjelmistoja  termein ja niin kauniin sanakääntein, että tyydyin vain nyökyttelemään. Eipä juuri kysyttävää tullut. Eihän sitä osaa tietä kysyä, kun ei edes tiedä minne on eksynyt.

Yleensä päädyimme keskustelemaan Suomen tilanteesta – täälläkin tunnustettiin Suomi edelläkävijöiden joukkoon some-maailmassa. Pisa-tutkimuksiin juutuimme – ja kysymys kuului, mikä mielestäni on ratkaisevin ero koulujärjestelmien välillä. Some-seikkailuni ei siis sujunut alkuperäisen suunnitelman mukaan.
 
Mieleenpainuvin – siis ainoa, jonka äärellä en ensimmäisestä klikkauksesta pudonnut kärryiltä – oli MatchWareMindview5 ajatuskartta ja projektin hallinta ohjelma, joka on oiva työkalu ’brainstormingiin’, töiden organisointiin ja omien ideoiden esittelyyn. Se pohjautuu Mindmapping-teoriaan ja esitteen mukaan lisää luovuutta, selkiinnyttää ajattelua ja kehittää muistia. Valittavana on valmiita pohjia, helppokäyttöisiä , yhdellä klikkauksella ihmeitä tekeviä toimintoja. Voit linkittää tekstiä, kuvia ja videoklippejä suoraan netistä.
Tekemänsä miellekartan  voi muokata word-tiedostoksi, PowerPoint-esitykseksi. Yhdellä kilikkauksella sinulla on valmis esitelmä, lopputyö tai kirjoitelma. Voit esitellä tuotostasi aikajanana, puumallina tai otsikoina. Saat sisällysluettelon valmiina, tarvittavat lähdemerkinnät automaattisesti. Lähdemerkintöjen oikeellisuus ja merkintä olivat pääargumenttejä esittelyssä, ne ovat päivän kuuma puheenaihe täällä Saksassa. Ovathan sekä puolustusministeri että opetusministeri joutuneet eroamaan siksi, että heidän väitöskirjansa ovat osoittautuneet plagiaatioksi.
Käteen jäi siis hyvin vähän kerrottavaa – enkä osaakaan sanoa, mikä on IN. Maa on laaja ja jaettu osavaltioihin, jotka ovat kovin erilaisissa asemissa väestöpohjansa ja taloudellisen tilansa vuoksi. Se mikä eteläisessä, rikkaassa Baijerissa on itsestään selvää, on täällä köyhemmässä teollisuusalue Nordrhein Westfalenissa unelmaa. Kun Baijerissa  oppilaille jaetaan läppäreitä ja I-padeja, täällä NRW:ssä  kirjoitetaan vielä mustekynällä. Joskus kouluissa  on pulaa jopa liiduista. Tasan eivät käy onnenlahjat. Täälläkään.
Oppimateriaali osastolla kierrellessä käteen tarttui kirja, joka tarjosi 66 käytännön ideaa digitaalisen median hyödyntämiseen opetuksessa. Sina Müllerin ja Yasmin Serthin ”Mit digitalen Medien den Schultag optimieren” (Verlag an der  Ruhrin, NRW)  http://www.verlagruhr.de/shop/dynvadr/shop/showproddtl.php?item=1807 ei tarjonnut juurikaan mitään uutta tai mullistavaa. Kirja on suunnattu vasta-alkajille ja lähtee liikkeelle sähköpostin käytössä kodin ja koulun yhteistyössä. Alkuosa esittelee mahdollisuuksia, joilla opettaja voi organisoida ja helpottaa omaa niin yhteydenpito, suunnittelu kuin arviointi tehtäviään.  Opetuksen valmistelu, läpivieminen ja jälkityöskentely saavat oman lukunsa.  Siinä esitellään mm.interaktiivisten tehtävien laatimista, koulun/luokan omien kotisivujen tekemistä. Myös MP-soittimien, smartboardin, twitterin ja  iphonen  hyödyntämistä opetuskäytössä sivuttiin.
Oppilaiden aktivointiin, innostamiseen ja omaehtoiseen työskentelyyn tarjottiin esimerkeiksi mm. virtuaalista ystävyyskoulutoimintaa, eTwinning www.etwinning.de  , oman äänikirjan tekeminen, digitaalisen posterin tekeminen www.glogster.com  , virikkeitä taiteen tekemiseen www.sixdots.de  sekä sarjakuvien suunnittelemiseen. Mielenkiintoisin itselleni oli www.leo.org online-sanakirja , joka ensi silmäyksellä näytti oivalta avulta vieraan kielen opppimiseen, erityisesti sanaston opetteluun.

Tein  havainnon : messujen e-learning ja tekniikka osastoilla oli pääasiassa miehiä esittelemässä tarjontaa. Kirja- ja oppimateriaali osastoilla pääasiassa naisia. Käteeni tarttuneen Käsi- /oppikirjan kirjoittajat olivat naisia. Skasan kielen teitittely kulttuuri aiheuttaa haasteita kirjoittajille, kun puhuttelumuoto  ’te’ yksikössä on erilainen mies-/naispuolista lukijaa puhuteltaessa. Käsikirjan tekijät selittivät alkusanoissa, että luettavuuden ja selkeyden kannalta he ovat valinneet yhden puhuttelun muodon kirjan ohjeistuksiin ja se oli teitittely maskuliinimuodossa. Enemmistön lukijakunnasta oletettiin siis olevan miespuolisia. Googletin wikipediassa hakusanalla ’social media’ ja vertasin miten saksaksi ja suomeksi  kirjoitetut tekstit erovat toisistaan. Saksassa lähestytään somea painotetummin yhteiskunnallisen ja talouselämän näkökulmasta kuin Suomessa. Suomessa yhteisöllisyys painottuu mielestäni enemmän. Samainen lähde vahvisti myös havaintoni some-maailman miesvoittoisuudesta toteamalla, että  alalla vallitsee ”männliche Dominanz”.
 Totesin somen käytön, kuten muidenkin opetuksellisten suuntausten ja asioiden, olevan vahvasti sidoksissa vallitsevan yhteiskunnan rakenteeseen, perinteeseen, arvoihin sekä  opetuskulttuuriin ja –traditioon. Suomalainen some-kehitys kulkee omaa polkuaan,saksalainen omaansa. Ne eivät ole ristiriidassa keskenään, ei voi sanoa kumpi on parempi , ne ovat kuitenkin erilaisia. Some palvelee ympäröivää ja olemassa olevaa yhteiskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla, yhteiskunnan ehdoilla.

6 kommenttia:

  1. Vanha koneeni ei meinaa millään jaksaa tässä some-opiskelun tahdissa, vetelee viimeisiään. Yritin lisätä tekstiin MatchWareMindView5:n linkin siinä onnistumatta. Laitan sen siis tänne kommenttiosasatolle : http://www.matchware.com/education/mindview.htm

    VastaaPoista
  2. Kuin Liisa Ihmemaassa :)!
    Ehkä tuollaisen messukokemuksen jälkeen voi ajatella, että nappaan täältä merestä parhaat herkkupalat omaan käyttööni. Kävin vilkaisemassa tuota mind...-linkkiäsi ja katsoin ihan huvikseni hintaa. Arvokas olisi hankittavaksi, mutta ilmaiseksi pääsee kokeilemaan. Mielenkiintoiselta näytti, mutta ehkä pysyttelen noissa vapaissa ohjelmissa.
    Nostit esille sukupuolijakauman näyttäytymisen messuilla. Koneet ja laitteet tuntuvat edelleen viehättävän miehiä enemmän. Poikien peli-into näkyy kuulemma jo nyt englanninkielen osaamisen vahvistumisena. Tilastollisesti katsottuna, miehet käyttävät Suomessakin internetin palveluja enemmän kuin naiset.(http://www.stat.fi/til/sutivi/2011/sutivi_2011_2011-11-02_kat_002_fi.html
    Toisaalta voitaisiin kait ajatella, että valmiiden sovellusten käyttö on yhtä suosittua sekä miesten että naisten keskuudessa.
    Luulisi, että opetushenkilöstön suhteen sukupuolijakauma ei olisi ihan noin selkeää.
    Näin pohti Raija

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Kiteytyykö näissä Raijan havainnoissa jotakin keskeistä tekniikan ja pedagogiikan yhteensovittamisen haasteista? Tekniikan ja pedagogiikan asiantuntijat ovat eri leireistä? Haussa olisi taitaja, joka hallitsee nämä kaksi asiantuntijuutta. Pedagogiikka edellä olisi mentävä, tunnettava tekniikan sovellukset riittävän hyvin voidakseen valita kuhunkin tarkoitukseen sopivan työkalun. Tekemällä onneksi oppii, niikuin tälläkin kurssilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen pointti Leila! Somen Ihmemaa on vasta avautumassa minulle - ja pohdin juuri samaa dilemmaa pedagogiikan / asiantuntijuuden / tekniikan yhdistämistä. Miten paljon somea voisikaan hyödyntää niin monella alalla/ oppiaineessa - vain taivas rajana! Yhteistyötä yli oppiainerajojen - jokainen toisi oman osaamisensa peliin. Ilmaisutaidon/draaman opetukseenkin somea voisi hyödyntää todella monipuolisesti - tätä aihetta olen (draama)kollegoiden kanssa joskus sivunnutkin, mutta aina se on jäänyt siihen, ettei meistä kukaan oikein ole ymmärtänyt tekniikkapuolta. Kun luin some-opusta, totesin, että kovin meillä ovat samat argumentointi lauseet draaman puolestapuhujillakin siitä, miksi draamaa/somea tulisi käyttää enemmän... teen siitä oman postauksen, joten ei tässä sen enempää. Ja kyllä, tekemällä oppii - ja siinä sivussa oivaltaa yhteistyön voiman ja saa jopa "kuningasajatuksia".

      Poista
  5. Teit ja toit mukaan keskusteluun paljon vertalutietoa asioista Suomen ja Saksan välillä. Varmasti mahtava kokemus nuo messut. Mitenköhän paljon saksalaiset sosiaalisen median, pelien, aineistojen ym. tuottajat antavat ilmaista alustaa & materiaalia käytettäväksi vapaasti vai ovatko kaikki nuo esimerkkisi maksullisia. Minulle tarttui Leo ja sixdots nyt matkaan:). Onneksi on sukulaisia Saksassa, joten hekin saivat nyt puuhaa.

    VastaaPoista