Yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisen median valintoja
Yhteisöllisyys,
avoimuus ja jaettu asiantuntijuus ovat avainsanoja tulevaisuuden asiantuntijuuden
kehittämisessä ja työelämässä. Oulun yliopiston koulutusteknologian tutkimusyksikössä
(LET) on vastattu haasteeseen kehittämällä opintoja keskittyen opiskelijoiden
pedagogisen ja teknologisen osaamisen edistämiseen
työelämän osaamisvaatimukset mielessä pitäen.
Tiina Vertanen, Harto Pönkä, Niina Impiö & Venla Vallivaara valottavat
aihetta artikkelissaan ”Yhteisöllistä
oppimista ja sosiaalisen median valintoja koulutusteknologian opinnoissa”
kirjassa ”Sosiaalisen median opetuskäyttö- Oppimisen teoriaa ja kokemuksia
DevelOPE-hankkeesta”.Yhteisöllisyyttä ei
teknologian koulutusyksikössä nähdä päämääränä yhteistyön vuoksi sinällään,
vaan yhteisöllistä oppimista pidetään tehokkaiden oppimismekanismien
käynnistäjänä. Tällaisina nähdään kysyminen, selittäminen, argumentointi ja palautteen
anto. Opinnot perustuvat käytännön toiminnan ja teoreettisen tutkimustiedon
yhteen sovittamisen ajatukseen.
Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan
soveltamiseen - opintojaksolla
on perehdytty oppimisprosessin tukemiseen teknologiaa hyödyntävissä
oppimisympäristöissä ja erilaisten pedagogisten mallien avulla. Opintojakson teemat
ovat liittyneet oppimisprosessin suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Teoreettista
tietoa on sulautettu käytännön kokeiluihin ja kokemuksiin. Opintojakson
työskentelyssä sovellettiin Jigsaw mallia, jonka nähdään tukevan oppimisen
kannalta merkittävinä pidettäviä toimintoja kuten kysymistä, selkeyttämistä ja
yhteenvetojen tekemistä. Keskeistä on ryhmän sitoutuminen tavoitteeseen ja yhteinen
vastuu lopputuloksesta.Jigsaw - mallissa
yksilö- ja yhteistyöjaksot limittyvät. Ryhmä muodostaa ikään kuin palapelin,
jossa kukin ryhmän jäsen perehtyy yhteen, omaan ”palapelin palaansa”. Aiheeseen
syventymistä jatketaan eksperttiryhmässä, jonka yhteisen työskentelyn tulokset
esitellään koko ryhmälle kotiryhmässä. Yksilöllisen tiedonrakentelun ja kognitiivisten
prosessien jakamisen kautta edetään yhteisölliseen työskentelyyn ja jaettuun
kognitioon. Opiskelijat saavat mahdollisuuden toimia asiantuntijan roolissa
suhteessa muihin ryhmän jäseniin asiasisältöjen omaksumisen ohella.
Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan
soveltamiseen - opintojaksosta
toteutettiin kolme casea, joissa ensimmäisestä kolmanteen edetessä lisättiin
opiskelijoiden itsensä vastuuta työskentelynsuunnittelusta. Arvioidessaan ja pohtiessaan opintojaksolta saatuja kokemuksia Vertanen,
Pönkä, Impiö &Vallivaara toteavat, että avoimet ja yhteisölliset
toimintaympäristöt, joita sosiaalisen median ratkaisut tarjoavat, ovat
osoittautuneet erinomaisiksi oppimis- ja tiedon rakentamisfoorumeiksi. Työryhmä
toteaa arviossaan sosiaalinen median tarjoavan lukuisia mahdollisuuksia
opiskelijatiimien työskentelyn tiedolliseen tukemiseen, raportointiin,
tiedonhakuun ja yhteydenpitoon.
Hyvin tiivistetty, Leila. Liittyen tähän ajatukseen: "Yhteisöllisyyttä ei teknologian koulutusyksikössä nähdä päämääränä yhteistyön vuoksi sinällään, vaan yhteisöllistä oppimista pidetään tehokkaiden oppimismekanismien käynnistäjänä. Tällaisina nähdään kysyminen, selittäminen, argumentointi ja palautteen anto." Millaisena näette yhteisöllisen työskentelyn oppilailla omassa koulukontekstissanne: oletteko havainneet yhteistoiminnan laukaisevan erilaisia oppimisen mekanisemeja kuin yksin työskentely?
VastaaPoista