maanantai 18. maaliskuuta 2013


Yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisen median valintoja


Yhteisöllisyys, avoimuus ja jaettu asiantuntijuus ovat avainsanoja tulevaisuuden asiantuntijuuden kehittämisessä ja työelämässä. Oulun yliopiston koulutusteknologian tutkimusyksikössä (LET) on vastattu haasteeseen kehittämällä opintoja keskittyen opiskelijoiden pedagogisen ja  teknologisen osaamisen edistämiseen  työelämän osaamisvaatimukset mielessä pitäen. Tiina Vertanen, Harto Pönkä, Niina Impiö & Venla Vallivaara valottavat aihetta artikkelissaan ”Yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisen median valintoja koulutusteknologian opinnoissa” kirjassa ”Sosiaalisen median opetuskäyttö- Oppimisen teoriaa ja kokemuksia DevelOPE-hankkeesta”.Yhteisöllisyyttä ei teknologian koulutusyksikössä nähdä päämääränä yhteistyön vuoksi sinällään, vaan yhteisöllistä oppimista pidetään tehokkaiden oppimismekanismien käynnistäjänä. Tällaisina nähdään kysyminen, selittäminen, argumentointi ja palautteen anto. Opinnot perustuvat käytännön toiminnan ja teoreettisen tutkimustiedon yhteen sovittamisen ajatukseen.

Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen - opintojaksolla on perehdytty oppimisprosessin tukemiseen teknologiaa hyödyntävissä oppimisympäristöissä ja erilaisten pedagogisten mallien avulla. Opintojakson teemat ovat liittyneet oppimisprosessin suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Teoreettista tietoa on sulautettu käytännön kokeiluihin ja kokemuksiin. Opintojakson työskentelyssä sovellettiin Jigsaw mallia, jonka nähdään tukevan oppimisen kannalta merkittävinä pidettäviä toimintoja kuten kysymistä, selkeyttämistä ja yhteenvetojen tekemistä. Keskeistä on ryhmän sitoutuminen tavoitteeseen ja yhteinen vastuu lopputuloksesta.Jigsaw - mallissa yksilö- ja yhteistyöjaksot limittyvät. Ryhmä muodostaa ikään kuin palapelin, jossa kukin ryhmän jäsen perehtyy yhteen, omaan ”palapelin palaansa”. Aiheeseen syventymistä jatketaan eksperttiryhmässä, jonka yhteisen työskentelyn tulokset esitellään koko ryhmälle kotiryhmässä. Yksilöllisen tiedonrakentelun ja kognitiivisten prosessien jakamisen kautta edetään yhteisölliseen työskentelyyn ja jaettuun kognitioon. Opiskelijat saavat mahdollisuuden toimia asiantuntijan roolissa suhteessa muihin ryhmän jäseniin asiasisältöjen omaksumisen ohella.

Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen - opintojaksosta toteutettiin kolme casea, joissa ensimmäisestä kolmanteen edetessä lisättiin opiskelijoiden itsensä vastuuta työskentelynsuunnittelusta. Arvioidessaan ja pohtiessaan opintojaksolta saatuja kokemuksia Vertanen, Pönkä, Impiö &Vallivaara toteavat, että avoimet ja yhteisölliset toimintaympäristöt, joita sosiaalisen median ratkaisut tarjoavat, ovat osoittautuneet erinomaisiksi oppimis- ja tiedon rakentamisfoorumeiksi. Työryhmä toteaa arviossaan sosiaalinen median tarjoavan lukuisia mahdollisuuksia opiskelijatiimien työskentelyn tiedolliseen tukemiseen, raportointiin, tiedonhakuun ja yhteydenpitoon.

1 kommentti:

  1. Hyvin tiivistetty, Leila. Liittyen tähän ajatukseen: "Yhteisöllisyyttä ei teknologian koulutusyksikössä nähdä päämääränä yhteistyön vuoksi sinällään, vaan yhteisöllistä oppimista pidetään tehokkaiden oppimismekanismien käynnistäjänä. Tällaisina nähdään kysyminen, selittäminen, argumentointi ja palautteen anto." Millaisena näette yhteisöllisen työskentelyn oppilailla omassa koulukontekstissanne: oletteko havainneet yhteistoiminnan laukaisevan erilaisia oppimisen mekanisemeja kuin yksin työskentely?

    VastaaPoista