Kielisalkusta
kieliblogiin
Kymmenkunta
vuotta sitten esiteltiin uutena kielenopetuksen välineenä Eurooppalainen
kielisalkku. Oppilas keräsi kansioon omia tuotoksiaan, joita hän teki vieraalla
kielellä lukuvuoden aikana: julisteita, kirjoituksia, kokeita ja piirroksia. Salkun
tehtävänä oli edistää oppilaan omaa motivaatiota, itsearviointia ja
toveriarviointia. Salkku antoi opettajalle tietoa oppilaan edistymisestä
lukuvuoden aikana. Siihen aikaan tietotekniikan käyttö opetuksessa oli vielä
aika lapsenkengissä eikä somesta osattu edes uneksiakaan, joten kielisalkkutyöt
tehtiin lyijykynällä tai tussilla paperille. Nyt on tullut aika tuunata
kielisalkkuideaa nykyaikaan sopivaksi ja mikäpä sovellus sopisikaan tarkoitukseen
paremmin kuin blogisivusto.
Blogeja
voidaan käyttää kielenoppimisen välineenä eri tavalla eri luokka-asteilla.
Nuorimmat oppilaat voivat aloittaa blogien työstämisen ottamalla digikuvia ja
liittämällä kuviin joko sanoja tai pieniä tekstinpätkiä. Samoin runot, kirjeet,
sarjakuvat yms. ovat kielitaidon kehittämisen kannalta hyvää materiaalia. Kun
kielitaito karttuu, voivat tarinat saada enemmän sisältöä ja lauserakenteet
muuttua monimutkaisemmiksi. Pienet oppilaat voivat aloittaa omaan elämään ja
kotipiiriin liittyvistä aiheista, kuten omat lemmikit tai harrastukset. Yläkoulun ja lukion oppilaat voivat käsitellä
jo hyvinkin abstrakteja aiheita. Ennen työskentelyn aloittamista on keskustella
tavoitteesta, mihin pyritään ja mitä tuotokselta vaaditaan. Blogeihin voi liittää myös linkkejä oppilaan
muihin, opiskeltavalla kielellä toteutettuihin tuotoksiin, kuten itse
äänitettyihin lauluihin tai muihin esityksiin tai youtube –videoihin. Aluksi blogien lukijat voivat olla vain oman
luokan oppilaita, jotka kommentoivat toistensa kirjoituksia. Kun oppilaat
tutkivat toistensa blogeja, tapahtuu vertaisoppimista ja he harjoittelevat
vertaiskommentointia. Opettajan pitää ohjeistaa oppilaat hyvin ennen
kommentointivaihetta, ettei ketään kommentoida asiattomasti tai etteivät
oppilaat kirjoita pelkästään ”ihan kiva”. Jos opettaja käyttää blogeja arvioinnin
välineenä, esimerkiksi korvaamaan koetta, tulee arvioinnin perusteet selittää
oppilaille ja vanhemmille.
Blogikirjoituksia
voidaan käyttää myös oppiaineiden ja maiden rajat ylittävänä työmuotona. Tällöin
työskentely kuuluu esimerkiksi Comenius- tai eTwinning –projektiin. Kaikilla
projektiin osallistuvilla opettajilla pitää olla ylläpitäjän tunnukset
työskentelyä varten. Blogi-sivustolla suomalaiset lapset kertovat omaan
kulttuuriinsa kuuluvista asioista kuvin ja sanoin, samoin tekevät muiden
projektiin kuuluvien koulujen oppilaat eri maissa. Oppilaat lukevat toistensa
tuotoksia, esittävät tarkentavia kysymyksiä ja vertailevat esimerkiksi lämpötiloja,
sääoloja, lähiympäristön kasveja ja eläimiä. Projektin aikana voidaan
integroida eri oppiaineita, esimerkiksi englanti ja ympäristötieto. Eri maiden
oppilaat saavat blogien myötä mahdollisuuden tuottaa yhdessä yhteisöllisen sivuston,
esimerkiksi terveellisistä elintavoista. Tällainen toisten lasten ajatusmaailmaan
ja elinympäristöihin tutustuminen on parasta kansainvälisyyskasvatusta.
Miksi kielen
opettajan kannattaisi sisällyttää blogit opetusohjelmaan? Opettajan kannalta
katsoen blogit antavat hyvän mahdollisuuden seurata lapsen kielitaidon
edistymistä. Kun oppilas tekee kaksi – kolme blogia lukukaudessa, antaa se
opettajalle hyvän perspektiivin kehityksen tarkasteluun. Esimerkiksi
kolmasluokkalainen esittelee lemmikkinsä tai perheensä muutamalla englannin
kielen sanalla syyslukukaudella, mutta jo kevätlukukauden lopussa hän osaa
kirjoittaa aiheesta pienen tarinan. Isompien oppilaiden kohdalla oppijan
autonomisuus korostuu, hän voi näyttää opettajalle, mitä hän osaa tehdä vieraan
kielen avulla. Vertaiskommentoinnin
avulla oppilas saa parannusehdotuksia. Kun ehdotukset tulevat
samanikäisiltä nuorilta, ne ehkä otetaan paremmin vastaan kuin opettajan
ehdottamina. Yhteisöllisessä sisällön tuottamisessa oppilaiden vastuunotto
omasta oppimisesta kasvaa sekä ryhmätyötaidot ja sosiaalisuus lisääntyvät. Blogien avulla opettaja huomaa myös, mitkä
asiat on opittu hyvin ja mitkä asiat kaipaavat vielä lisätyöstämistä.
Juu! Kyllähän nämä erilaiset "Kasvunkansiot" ovat hiljalleen siirtymässä verkkoon. Meidän muksuille on otettu pilvipalvelut käyttöön, johon oppilaat saavat kerätä tiedostojaan koko kouluajan. Läksiäislahjana on tulossa hieno kansio.
VastaaPoistaEniten näissä viehättää ajatus, oppilas huomaa omien taitojen karttuvan. Kirjoitusten ym. töiden esille laittaminen on muksuille ehkä luontevampaa kuin ennen. Palautteen antamista ja vastaanottamista on hyvä harjoitella ohjatusti, kuten tuossa kirjoitit. Kieltenopiskelussa kansainväliset projektit ovat todella hyödyllisiä. Kielitaito pääsee käyttämään oikeassa vuorovaikutuksessa. Ja onhan se hienoa esitellä töitään kummeille, mummoille, kun ne on helposti saatavilla missä vain.
Mitä blogipalvelua itse käytät ja millaisia varmuuskopioita olet ottanut?
Raija