Lueskelin
Sometek.fi blogia ja kiinnostuin Ilkka Olanderin kirjoituksesta Facebook
työvälineenä. Aihe kiinnosti minua koska käytän itsekkin facebookia työssäni.
Blogissa
käsiteltiin facebookin työkäytön hyviä ja huonoja puolia ja itse allekirjoitan kaiken,
mitä siellä sanotaan.
Olander
on kysellyt facebookin työkäytöstä yli 3000 ihmiseltä ja esille oli tullut
mm. seuraavanlaisia käyttötarkoituksia:
-arkisten
asioiden hoitaminen ja ihmisten hyvä tavoitettavuus
-tiedon
hankinta, ajan tasalla pysyminen, ryhmissä jaetut linkit ja alan keskustelut
-kommunikointi
opiskelijoiden kanssa
Itse
olen huomannut myös, että facebookin kautta saan oppilaat tosi hyvin kiinni ja asioiden
hoitaminen sujuu nopeasti ja tehokkaasti.
Olander
on ollut mukana myös projektissa, jossa on käytetty facebookkia
viestintäkanavana. Koska hanketta tehtiin eri puolilla Suomea niin keskusteluun
ja palautteeseen oli käytetty suljettua facebook ryhmää. Siinäkin on
huomattiin, että etuna oli kommunikoinnin nopeus, kun vastaukset tulivat
parissa minuutissa. Keskustelut koettiin myös hauskaksi.
Facebook
on koettu ihan mukavaksi arkiseksi kommunikointivälineeksi, mutta löytyy paljon
syitä, miksi yritykset eivät käytä facebookkia viestintäkanavana. Mainokset ja
viihdesisältö häiritsevät sekä linjoilla olevat kaverit keskeyttävät ajatukset,
joten kaverit ja työelämä sekoittuvat.
Ongelmia
tuottaa myöskin facebookin käyttöehdot koska kaikki palveluun lisätty sisältö
on Facebookin ”omaisuutta”. Facebookkiin on tullut lisäksi paljon ei-toivottuja
muutoksia.
Lopuksi
todetaan, että Facebook sopii parhaiten arkisten asioiden hoitamiseen.
Itse
en myöskään käyttäisi facebookkia muuhun, kuin yleisten asioiden hoitamiseen.
En koskaan laita sinne mitään yksityisiä tietoja. Kaikki asiat ovat sellaisia,
mitä voisi antaa luettavaksi kenelle hyvänsä. Tietenkin yksityisviesteissä
voidaan kirjoitella oppilaan kanssa enempi henkilökohtaista, mutta sielläkin
varon kaikkea sellaista, mistä jonkun voisi tunnistaa. Viestit poistan heti.
Facebook on pitkään pysynyt omalla paikallaan SOME-maailmassa. Tunnustan, että vaikka muuten käytän verkkoa ja monia sen mahdollisuuksia, niin FB on jäänyt minun kohdallani koskematta. Ehkä syynä on se, että jossain vaiheessa oli palstoilla sen mahdollinen kaatuminen tai hakkerointi olisi saanut aikaan paljon tuhoa. Myös tuo työnantajien kielto olemasta työajalla FB:ssa oli hieman ristriitainen. Meillä AMK-opiskelijat ovat FB:ssa, näppärästi he käyvät kopioimassaa opettajan viestin Optimasta ja vievät sen luokan Facebookiin :). Tämähän on toki tuplamedian käyttöä, mutta he arvostavat sitä, että opettaja ei ole heidän kanssaan samalla areenalla, vaan on areena, jossa he ovat "vapaalla". Oppilaitoksemme toki on Facebookissa markkinoinnin vuoksi.
VastaaPoistaPerustelet hyvin tuon yksityisen käytön, valikoivan käytön ja arkisten asioiden hoitamisen, ehkäpä minäkin....
Olen itse Facebookissa aluperin sen takia, että ymmärrän oppilaiden käyttämiä sovelluksia.
VastaaPoistaEn ole oikein keksinyt mitään mielekästä tarkoitusta Facebookille. Minusta se on nimenomaan hyvin arkisia asioita varten.
Välillä mietin, miten Facebookia voisi yödyntää opetuksessa. Olen huomannut, että yläasteikäiset oppilaat menevät heti sovellukseen, kun silmä välttää. Luulen, että Facebook olisi hyvin miellyttävä oppimisympäristö oppilaille. Ongelma vaan on se, että miten sitä käyttää järkevästi.
Itse koen FB:n erittäin hyödyllisenä nimenomaan ammatilliselta kannalta. Tarkoitan esim. ussan opettajien, psykan opettajien ryhmiä, joissa koko ajan annetaan vinkkejä ja linkkejä videopätkiin, opetusvinkkejä, koetehtävien pohdiskelua, nyt ylioppilaskokeen ruotimista ja henkistä tukea arviointiin.
VastaaPoistaLisäksi tvt-opetuksessa, sähköinen yo-koe -ryhmät ovat sellaisia, joita seuraan lähes päivittäin. Aktiivisena keskustelijana näissä on Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä.
Opiskelijoiden kanssa en ole sitä käyttänyt juuri muuhun kuin silloin tällöin viestien laittoon. Se lienee varma väylä saavuttaa opiskelija, jos wilman käyttö ei riitä.