perjantai 15. maaliskuuta 2013

Facebook työvälineenä? Kyllä ja ei

 
 
Lueskelin Sometek.fi blogia ja kiinnostuin Ilkka Olanderin kirjoituksesta Facebook työvälineenä. Aihe kiinnosti minua koska käytän itsekkin facebookia työssäni.

Blogissa käsiteltiin facebookin työkäytön hyviä ja huonoja puolia ja itse allekirjoitan kaiken, mitä siellä sanotaan.
 
Olander on kysellyt facebookin työkäytöstä yli 3000 ihmiseltä ja esille oli tullut mm. seuraavanlaisia käyttötarkoituksia:

-arkisten asioiden hoitaminen ja ihmisten hyvä tavoitettavuus

-tiedon hankinta, ajan tasalla pysyminen, ryhmissä jaetut linkit ja alan keskustelut

-kommunikointi opiskelijoiden kanssa
 
Itse olen huomannut myös, että facebookin kautta saan oppilaat tosi hyvin kiinni ja asioiden hoitaminen sujuu nopeasti ja tehokkaasti.

Olander on ollut mukana myös projektissa, jossa on käytetty facebookkia viestintäkanavana. Koska hanketta tehtiin eri puolilla Suomea niin keskusteluun ja palautteeseen oli käytetty suljettua facebook ryhmää. Siinäkin on huomattiin, että etuna oli kommunikoinnin nopeus, kun vastaukset tulivat parissa minuutissa. Keskustelut koettiin myös hauskaksi.
 
Facebook on koettu ihan mukavaksi arkiseksi kommunikointivälineeksi, mutta löytyy paljon syitä, miksi yritykset eivät käytä facebookkia viestintäkanavana. Mainokset ja viihdesisältö häiritsevät sekä linjoilla olevat kaverit keskeyttävät ajatukset, joten kaverit ja työelämä sekoittuvat.

Ongelmia tuottaa myöskin facebookin käyttöehdot koska kaikki palveluun lisätty sisältö on Facebookin ”omaisuutta”. Facebookkiin on tullut lisäksi paljon ei-toivottuja muutoksia.

Lopuksi todetaan, että Facebook sopii parhaiten arkisten asioiden hoitamiseen.

Itse en myöskään käyttäisi facebookkia muuhun, kuin yleisten asioiden hoitamiseen. En koskaan laita sinne mitään yksityisiä tietoja. Kaikki asiat ovat sellaisia, mitä voisi antaa luettavaksi kenelle hyvänsä. Tietenkin yksityisviesteissä voidaan kirjoitella oppilaan kanssa enempi henkilökohtaista, mutta sielläkin varon kaikkea sellaista, mistä jonkun voisi tunnistaa. Viestit poistan heti.

Myös omassa yksityisprofiilissani olen tarkkana. Kirjoitan vain yleisiä asioita ja poistan kirjoitukset aina parin päivän päästä. Samoin poistan yksityisviestin heti keskustelun loputtua.

 
 

3 kommenttia:

  1. Facebook on pitkään pysynyt omalla paikallaan SOME-maailmassa. Tunnustan, että vaikka muuten käytän verkkoa ja monia sen mahdollisuuksia, niin FB on jäänyt minun kohdallani koskematta. Ehkä syynä on se, että jossain vaiheessa oli palstoilla sen mahdollinen kaatuminen tai hakkerointi olisi saanut aikaan paljon tuhoa. Myös tuo työnantajien kielto olemasta työajalla FB:ssa oli hieman ristriitainen. Meillä AMK-opiskelijat ovat FB:ssa, näppärästi he käyvät kopioimassaa opettajan viestin Optimasta ja vievät sen luokan Facebookiin :). Tämähän on toki tuplamedian käyttöä, mutta he arvostavat sitä, että opettaja ei ole heidän kanssaan samalla areenalla, vaan on areena, jossa he ovat "vapaalla". Oppilaitoksemme toki on Facebookissa markkinoinnin vuoksi.
    Perustelet hyvin tuon yksityisen käytön, valikoivan käytön ja arkisten asioiden hoitamisen, ehkäpä minäkin....

    VastaaPoista
  2. Olen itse Facebookissa aluperin sen takia, että ymmärrän oppilaiden käyttämiä sovelluksia.

    En ole oikein keksinyt mitään mielekästä tarkoitusta Facebookille. Minusta se on nimenomaan hyvin arkisia asioita varten.

    Välillä mietin, miten Facebookia voisi yödyntää opetuksessa. Olen huomannut, että yläasteikäiset oppilaat menevät heti sovellukseen, kun silmä välttää. Luulen, että Facebook olisi hyvin miellyttävä oppimisympäristö oppilaille. Ongelma vaan on se, että miten sitä käyttää järkevästi.

    VastaaPoista
  3. Itse koen FB:n erittäin hyödyllisenä nimenomaan ammatilliselta kannalta. Tarkoitan esim. ussan opettajien, psykan opettajien ryhmiä, joissa koko ajan annetaan vinkkejä ja linkkejä videopätkiin, opetusvinkkejä, koetehtävien pohdiskelua, nyt ylioppilaskokeen ruotimista ja henkistä tukea arviointiin.

    Lisäksi tvt-opetuksessa, sähköinen yo-koe -ryhmät ovat sellaisia, joita seuraan lähes päivittäin. Aktiivisena keskustelijana näissä on Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä.

    Opiskelijoiden kanssa en ole sitä käyttänyt juuri muuhun kuin silloin tällöin viestien laittoon. Se lienee varma väylä saavuttaa opiskelija, jos wilman käyttö ei riitä.

    VastaaPoista