Historiaa
Olen
käyttänyt facebookia työkäytössä noin 3 vuotta ja todennut sen todella hyväksi
”lisäavuksi” opon töissä.
Ajatuksena
oli se, että saan oppilaat kiinni facebookin kautta myös kouluajan
ulkopuolella.
En päivystänyt tiettynä päivänä tai
kellonaikana facebookissa vaan kun kävin siellä joka päivä kuulostelemassa.
Toiminta tapahtui siis kouluajan jälkeen.
Aluksi oppilaat hieman vierastivat
tilannetta, mutta hyvin pian he alkoivat ottamaan yhteyttä erilaisissa
asioissa. Eniten opolle oli hyötyä facesta TET asioiden hoitamisessa. Myös
valinnaisainevalinnoissa ja kiusaamistapauksissa oltiin yhteydessä
facebookissa.
Monille oppilaille on iso kynnys tulla koulun
käytävällä puhumaan asioista tai tulla varaamaan aikaa keskusteluun. Kun
oppilas on jo muutenkin vapaa-ajallaan facebookissa, niin samalla saattoi
hoitaa myös kouluasioita.
Ensimmäinen vuosi facessa oli harjoittelua ja
omalla nimellä siellä oleminen ei ollut hyvä idea. En voinut laittaa esim.
tiedotuksia oppilaille, koska esiinnyin omalla nimelläni. Tai olisin voinut,
mutta se olisi näyttänyt omituisesta.
Jossakin oli sitten kirjoitettu, että
opettaja pakottaa oppilaat facebookkiin tai opettaja kommentoi oppilaiden
kirjoituksia jne. En tosin tiedä, oliko kysymys minusta vai jostain muusta. Sen
jälkeen poistin kaikki oppilaat facebookin kavereista.
Nykyaikaa
Seuraavana lukuvuonna sitten jatkoin kerhoa,
mutta perustin ihan oman profiilin Opo Verkossa, pyysin ihan erillisen koulun
oman sähköpostin. Nyt toiminta on ihan koulun toimintaa ja oma fabebookkaaminen
on minun yksityisasia.
Facebook kerhosta oli ilmoitus koulun
syystiedotteessa ja kävin esittelemässä sitä huoltajille huoltajaillassa.
Kerroin myös koulussa opon tunneilla seiskoille kerhosta.
Toiminta jatkui samanlaisena kuin ennenkin,
mutta nyt myös huoltajat pystyivät tulemaan kaveriksi. Oppilaat saivat pyytää
kaveriksi, mutta se ei ollut pakollista. Kaveriksi otan vain yläkoulun
oppilaita ja heidän huoltajiaan. Aina, kun joku pyytää kaveriksi, tarkistan
nimilistasta, että oppilas on yläkoulun oppilas. Jos vaikuttaa vähänkin
epäilyttävältä, otan yhteyttä viestillä. Huoltajilta kysyn viestillä, että
kenen äiti tai isä olet. Jos kaveriksi kysyjä ei ole yläkoulun oppilas, niin
kerron hänelle viestillä, miksi en voi hyväksyä kaverikutsua.
Oppilaat tietävät, että facen kautta saa opon
kiinni. En lupaa olla ”läsnä” jatkuvasti, mutta viestit katson joka päivä. Ja
jos olen paikalla oikeasti, niin oppilaat huomaavat sen keskustelussa ja
ottavat sitten heti yhteyttä.
Edelleen TET aika on sitä vilkkainta aikaa.
Kun oppilaat hakevat TET paikkoja, niin silloin päivystän facessa ja olen
tavoitettavissa. Jos oppilas ei saa TET paikkaa niin hän voi heti ottaa
yhteyttä ja voidaan sopia uusi paikka. Näin ei tule puhelinkuluja.
Kirjoitan myös ”seinälle” muistutuksia, että
oppilaat muistaisivat esim. palauttaa TET vihkon. TETin aikana päivystän myös,
jos oppilaille tulee jotain kysyttävää.
Valinnaisaineasioissa oppilaat ottavat myös
yhteyttä ja kyselevät lisätietoja ja vaihtoehtoja.
Kiusaamisasioissa on facebook ollut hyvä
väline. Kiusattu oppilas on voinut kertoa asiasta ihan kaikessa rauhassa oman
koneen äärellä. Kiusaajaan olen voinut sitten ottaa yhteyttä ja asiasta on
keskusteltu reaaliaikaisesti.
Kiusaamisten ”jälkihoitoa” teen myös
facebookin kautta. Kyselen esim. kiusatulta oppilaalta sen hetkistä tilannetta.
Oppilaat kyselevät usein aikoja opolle
viestillä ja sinne sitten laitan ajan. Monia asioita hoidan kuitenkin ihan
viestien välityksellä. Esim. kun huoltaja on ottanut yhteyttä ja oppilaan
kanssa pitäisi keskustella, niin voin hoitaa sen facebookissa. Se tuntuu olevan
oppilaalle helpompi vaihtoehto kuin istua opon huoneessa.
Facebook on helppo tapa saada oppilaat
kiinni, kun he ovat jo siellä muutenkin ja facebook on heille hyvin
luonnollinen tapa pitää yhteyttä. Jos ole yrittänyt etsiä jotain oppilasta
koulusta, enkä ole tavoittanut, niin kyselen sitten facebookin kautta ja
sieltähän hän löytyy. Tai jos ei löydy facesta niin kysyn joltain oppilaalta,
että onko näkynyt sitä ja sitä oppilasta facessa, niin tieto menee sitten
toisen oppilaan kautta ja kohta asianomainen ottaakin jo yhteyttä.
Olen kertonut facebookin olevan ylimääräinen
tiedotuskanava oppilaille ja huoltajille. Laitan facebookin seinälle
ilmoituksia koulun tapahtumista, muistutan oppilaita palautuspäivistä jne.,
mutta muuten en seurustele heidän kanssaan facebookissa. Vain kouluun liittyviä
asioita.
Oppilaathan saavat koulussa kaiken saman
tiedon, mutta facebookista he saavat asialle vielä muistutuksen. Ja samalla
huoltajatkin saavat tiedon asioista.
Huoltajat kyselevät yleensä koulun
tapahtumien alkamisaikoja ja paikkoja sekä TET vihkojen ja
valinnaisainekorttien palautuksista.
Olen myös Kolin koulun etäopo ja siellä
minulla on 8 yläkoululaista. Opon tunnit on hoidettu kouluaikana etäopetuksena.
Neljän 9 luokkalaisen kanssa on käyty keskustelua facebookissa yhteisvalinta
asioista.
Kaikenkaikkiaan
olen kokenut facebookin käytön hyödyllisenä omassa työssäni ja se on jopa
helpottanut työtäni huomattavasti. Jos varjopuolia etsii, niin tietysti se,
että toiminta tapahtuu kouluajan jälkeen. En ole laskenut minuutteja, kun olen
ollut yhteydessä oppilaiden kanssa. Joskus menee tunti viikossa ja joskus
enemmän. Käytän kuitenkin tietokonetta kotona, joten tämä kerho menee ihan
siinä sivussa. Ja oppilaiden kanssa tulee selvitettyä kouluasioita tavallaan
ihan heidän huomaamattaan, facebookissa kun ovat kuitenkin heti koulun jälkeen.
Tänä
aikana kun olen toiminut facessa, ei ole ollut mitään ongelmia. Mitään
asiatonta ei ole tapahtunut. Ainut on se, että kun oppilas on Opon kaveri
facessa niin opolle näkyvät kaikki kirjoitukset. En välttämättä halua tietää,
mitä oppilas on tehnyt viikonlopun aikana… Sanoin kyllä oppilaille, että laittakaa
asetuksiin niin, että teidän kirjoitukset eivät näkyisi Opolle. Kukaan ei ole
laittanut. Johtuisikohan siitä, että eivät osaa???
Kyselin
tietotekniikkaryhmän oppilailta, että käyttävätkö he facebookia mitenkään
kouluasioihin. Muutamat sanoivat kyselevänsä läksyjä kavereilta. Eli yläkoulun
oppilaat eivät vielä ymmärrä, mitä kaikkea netissä voi tehdä. Heidän mielestään
siellä on vain facet ja meset ja pelit. He eivät voi jotenkin kuvitella, että
netistä voisi olla hyötyä myös koulunkäynnissä.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaRaija Saukko sanoi...
VastaaPoistaMielenkiintoista kuulla, että käytät facebookkia noinkin paljon tiedottamisessa. Onko facen käyttöä teillä rajattu työajan ulkopuolelle? Meille on suositeltu, että tiedottaminen toimisi vain Wilman kautta. Rajattuna, tunnuksin suljettuna sovelluksena sitä pidetään turvallisempana kuin facea. Oppilaille voi pikaviesteillä Wilman kautta ja ainakin entisessä yläkoulussa wilma oli myös oppilailla aktiivisessa käytössä.
Hienoa, ettei teillä ole sattunut mitään ikäviä tapauksia face-sivuilla. Onko kerhosi toiminut "normaalissa luokkahuoneessa vai pelkästään verkossa?
Itse haluaisin ehkä pitää facen vain epävirallisena somen muotona, rentoutumisena :)!
Raija
Ei facen käyttöä ole rajattu, mutta itse näin halusin että oppilaat saavat minut kiinni koulun jälkeen.
PoistaMites, onko muilla ollut vaikeuksia muokata kommentejaan? Minun piti poistaa teksti ensimmäisellä kerralla kokonaan, kun en päässyt esikatselu/muokkaa-tilasta mitenkään eteenpäin.
VastaaPoistaRaija
Käytä Fb:a lukiolaisten ryhmänohjauksessa, koska se on tällä hetkellä paras tapa saada nopeasti yhteys kaikkiin ryhmäni oppilaisiin. Ketään ei voi kuitenkaan velvoittaa kirjautumaan Fb:iin - tällä kertaa kaikilla oli valmiina Fb-profiili. Ryhmämme on suljettu ja salainen. Moodle on jäänyt pois käytöstä ryhmänohjauksen välineenä kokonaan. Meillekin on tulossa Wilma, mutta epäilen, miten hyvin sen avulla saadaan kontakti, eiväthän useimmat vaivaudu lukemaan koulun intraakaan. Koulumme muutkin ryhmänohjaajat suosivat Fb:a, koska sinne on helppo tallentaa esimerkiksi haastattelulomakkeita tai linkittää vaikkapa Doodle-kysely.
VastaaPoistaNiin, käytän Facebookia myös ohjauksen välineenä: minulla on ryhmä IB-itseopiskelijoita. Jaan Dropbox-linkkini Fb:ssa - säästyn kopioimasta satoja tekstisivuja, oppilaatkaan eivät paperikopioita kaipaa.
VastaaPoistaHienosti saatte minutkin kääntymään facebookin tulevaksi käyttäjäksi :)! Ehkä osasyy sen käyttämättömyyten on se, että olen aiemmin työskennellyt alakoulussa ja viestittely oppilaiden kotien kanssa on sujunut wilman ja reissuvihon välityksellä. Oppilaisjoukko on ollut sen verran pieni, että olen saanut viestit heille suoraan. Juossut perässä välitunneilla :)!
VastaaPoistaWilma on käytössä kankeampi kuin facebook. Sinne ei voi linkittää tai kopioida kuvia, videoita yms. Se on todellakin vain ilmoitustaulu ja suoraan viestittelyn paikka. Tyttärieni luokalla on on oma facebooksivu meille vanhemmille. Siellä on julkaistu lasten kuvia yhteisistä juhlista ym. Aika harvoin siellä tulee kuitenkaan käytyä, vaikka sisällön lisäys näkyy seinälläni. Facebookissa on enemmän eloa ja väriä :)! Ja tuo "paperiton toimisto" ajatus on minulle erittäin mieleinen!
Raija
Miten tuo tieturvan laita facebookissa? Kuulin juuri meidän koulukuraattorilta, että heiltä on kielletty oppilaiden asoista tiedottaminen myös Wilman kautta. On sekin kuulemma tietoturvariski.
VastaaPoistaTuula
Vaitiolovelvollisuuslainsäädäntö estää terveydenhoitajia, lääkäreitä, koulukuraattoreita, kouluspsykologeja kommentoimasta oppilasasioita missään sähköposti tai internetpalstalla.
VastaaPoistaHeille voidaan kyllä kirjoittaa oppilasasioista ja he voivat lukea viestejä, mutta eivät saa vastata kuin suoraan juttelemalla. Meille tuli koululaisten mukana tällainen viesti :
""
Lainsäädännöllisistä syistä emme voi käydä asiakkaaseen liittyvää keskustelua sähköisesti Wilmassa tai sähköpostitse (laki potilaan asemasta ja oikeuksista (PotiL 785/1992) ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (AsiakasL 812/2000). Koulupsykologia, -kuraattoria ja -terveydenhoitajaa ei voi vapauttaa lainsäädännön velvoitteista edes asiakas itse. Paras yhteydenottotapa on puhelimitse.""
Tarkkaa on, kuten toisaalta pitääkin. Erityisopettajana on pitänyt olla hyvin varovainen oppilaita koskevien tietojen käsittelyssä.
Raija
En tiedota facesssa mitään oppilaiden yksityisasioihin liittyvää vaan ihan yleisiä ja julkisia asioita, kuten tapahtumien aikatauluja jne.
PoistaJuu, tää sosiaali- terveyspuoli on sallaista aluetta, että täytyy olla vahvan salauksen yhteys ennenkuin voi sähköisessä mediassa tehdä asiakastyötä, samoin skypet ja muut eivät sosiaalialan asiakastyön verkko-ohjaukseen käy. Sellaiset salatut sosiaaliset alustat maksavat vielä todella paljon.
VastaaPoistaTuntuu, että Wilma on jotenkin turvallisempi viestien välittämiseessä.
VastaaPoistaEikö muuten FB:ssä ole kielletty tuollaiset ei-henkilö-profiilit? Eli jos haluaa perustaa ammattiin liittyvän profiilin, niin pitäisi joko perustaa ryhmä tai sivu sitä varten?
VastaaPoistaOngelmana tuossa on se, että jos FB joskus huomaa (tai joku ilmoittaa) profiilin olevan käyttöehtojen vastainen, niin se saatetaan poistaa.
Lisäksi jos sinulla olisi sivu, niin nuo oppilaiden päivitykset eivät näkyisi sinulle.