lauantai 2. maaliskuuta 2013

Facebook opon apuna :)


Historiaa
 
Olen käyttänyt facebookia työkäytössä noin 3 vuotta ja todennut sen todella hyväksi ”lisäavuksi” opon töissä.

 Kaikki alkoi siitä, kun rehtori kyseli kerhotoiveita. Minä väläytin siinä, että voisin pitää facebook kerhoa (opetan myös tietotekniikkaa). Kerhotoive otettiin mielenkiinnolla vastaan ja kerho aloitettiin niin, että pidin sitä 1 tunnin viikossa.

Ajatuksena oli se, että saan oppilaat kiinni facebookin kautta myös kouluajan ulkopuolella.

 Aluksi olin facebookissa omalla nimellä ja käytin omaa profiiliani sekä työ että omassa käytössä. Oppilaille tein oman ryhmän ja he eivät nähneet minun henkilökohtaista ”facetusta”.

En päivystänyt tiettynä päivänä tai kellonaikana facebookissa vaan kun kävin siellä joka päivä kuulostelemassa. Toiminta tapahtui siis kouluajan jälkeen.
Aluksi oppilaat hieman vierastivat tilannetta, mutta hyvin pian he alkoivat ottamaan yhteyttä erilaisissa asioissa. Eniten opolle oli hyötyä facesta TET asioiden hoitamisessa. Myös valinnaisainevalinnoissa ja kiusaamistapauksissa oltiin yhteydessä facebookissa.

Monille oppilaille on iso kynnys tulla koulun käytävällä puhumaan asioista tai tulla varaamaan aikaa keskusteluun. Kun oppilas on jo muutenkin vapaa-ajallaan facebookissa, niin samalla saattoi hoitaa myös kouluasioita.
Ensimmäinen vuosi facessa oli harjoittelua ja omalla nimellä siellä oleminen ei ollut hyvä idea. En voinut laittaa esim. tiedotuksia oppilaille, koska esiinnyin omalla nimelläni. Tai olisin voinut, mutta se olisi näyttänyt omituisesta.

Jossakin oli sitten kirjoitettu, että opettaja pakottaa oppilaat facebookkiin tai opettaja kommentoi oppilaiden kirjoituksia jne. En tosin tiedä, oliko kysymys minusta vai jostain muusta. Sen jälkeen poistin kaikki oppilaat facebookin kavereista.

Nykyaikaa
Seuraavana lukuvuonna sitten jatkoin kerhoa, mutta perustin ihan oman profiilin Opo Verkossa, pyysin ihan erillisen koulun oman sähköpostin. Nyt toiminta on ihan koulun toimintaa ja oma fabebookkaaminen on minun yksityisasia.

Facebook kerhosta oli ilmoitus koulun syystiedotteessa ja kävin esittelemässä sitä huoltajille huoltajaillassa. Kerroin myös koulussa opon tunneilla seiskoille kerhosta.
Toiminta jatkui samanlaisena kuin ennenkin, mutta nyt myös huoltajat pystyivät tulemaan kaveriksi. Oppilaat saivat pyytää kaveriksi, mutta se ei ollut pakollista. Kaveriksi otan vain yläkoulun oppilaita ja heidän huoltajiaan. Aina, kun joku pyytää kaveriksi, tarkistan nimilistasta, että oppilas on yläkoulun oppilas. Jos vaikuttaa vähänkin epäilyttävältä, otan yhteyttä viestillä. Huoltajilta kysyn viestillä, että kenen äiti tai isä olet. Jos kaveriksi kysyjä ei ole yläkoulun oppilas, niin kerron hänelle viestillä, miksi en voi hyväksyä kaverikutsua.

Oppilaat tietävät, että facen kautta saa opon kiinni. En lupaa olla ”läsnä” jatkuvasti, mutta viestit katson joka päivä. Ja jos olen paikalla oikeasti, niin oppilaat huomaavat sen keskustelussa ja ottavat sitten heti yhteyttä.
Edelleen TET aika on sitä vilkkainta aikaa. Kun oppilaat hakevat TET paikkoja, niin silloin päivystän facessa ja olen tavoitettavissa. Jos oppilas ei saa TET paikkaa niin hän voi heti ottaa yhteyttä ja voidaan sopia uusi paikka. Näin ei tule puhelinkuluja.

Kirjoitan myös ”seinälle” muistutuksia, että oppilaat muistaisivat esim. palauttaa TET vihkon. TETin aikana päivystän myös, jos oppilaille tulee jotain kysyttävää.
Valinnaisaineasioissa oppilaat ottavat myös yhteyttä ja kyselevät lisätietoja ja vaihtoehtoja.

Kiusaamisasioissa on facebook ollut hyvä väline. Kiusattu oppilas on voinut kertoa asiasta ihan kaikessa rauhassa oman koneen äärellä. Kiusaajaan olen voinut sitten ottaa yhteyttä ja asiasta on keskusteltu reaaliaikaisesti.
Kiusaamisten ”jälkihoitoa” teen myös facebookin kautta. Kyselen esim. kiusatulta oppilaalta sen hetkistä tilannetta.

Oppilaat kyselevät usein aikoja opolle viestillä ja sinne sitten laitan ajan. Monia asioita hoidan kuitenkin ihan viestien välityksellä. Esim. kun huoltaja on ottanut yhteyttä ja oppilaan kanssa pitäisi keskustella, niin voin hoitaa sen facebookissa. Se tuntuu olevan oppilaalle helpompi vaihtoehto kuin istua opon huoneessa.
Facebook on helppo tapa saada oppilaat kiinni, kun he ovat jo siellä muutenkin ja facebook on heille hyvin luonnollinen tapa pitää yhteyttä. Jos ole yrittänyt etsiä jotain oppilasta koulusta, enkä ole tavoittanut, niin kyselen sitten facebookin kautta ja sieltähän hän löytyy. Tai jos ei löydy facesta niin kysyn joltain oppilaalta, että onko näkynyt sitä ja sitä oppilasta facessa, niin tieto menee sitten toisen oppilaan kautta ja kohta asianomainen ottaakin jo yhteyttä.

Olen kertonut facebookin olevan ylimääräinen tiedotuskanava oppilaille ja huoltajille. Laitan facebookin seinälle ilmoituksia koulun tapahtumista, muistutan oppilaita palautuspäivistä jne., mutta muuten en seurustele heidän kanssaan facebookissa. Vain kouluun liittyviä asioita.
Oppilaathan saavat koulussa kaiken saman tiedon, mutta facebookista he saavat asialle vielä muistutuksen. Ja samalla huoltajatkin saavat tiedon asioista.

Huoltajat kyselevät yleensä koulun tapahtumien alkamisaikoja ja paikkoja sekä TET vihkojen ja valinnaisainekorttien palautuksista.
Olen myös Kolin koulun etäopo ja siellä minulla on 8 yläkoululaista. Opon tunnit on hoidettu kouluaikana etäopetuksena. Neljän 9 luokkalaisen kanssa on käyty keskustelua facebookissa yhteisvalinta asioista.

 Yhteenveto

Kaikenkaikkiaan olen kokenut facebookin käytön hyödyllisenä omassa työssäni ja se on jopa helpottanut työtäni huomattavasti. Jos varjopuolia etsii, niin tietysti se, että toiminta tapahtuu kouluajan jälkeen. En ole laskenut minuutteja, kun olen ollut yhteydessä oppilaiden kanssa. Joskus menee tunti viikossa ja joskus enemmän. Käytän kuitenkin tietokonetta kotona, joten tämä kerho menee ihan siinä sivussa. Ja oppilaiden kanssa tulee selvitettyä kouluasioita tavallaan ihan heidän huomaamattaan, facebookissa kun ovat kuitenkin heti koulun jälkeen.

Tänä aikana kun olen toiminut facessa, ei ole ollut mitään ongelmia. Mitään asiatonta ei ole tapahtunut. Ainut on se, että kun oppilas on Opon kaveri facessa niin opolle näkyvät kaikki kirjoitukset. En välttämättä halua tietää, mitä oppilas on tehnyt viikonlopun aikana… Sanoin kyllä oppilaille, että laittakaa asetuksiin niin, että teidän kirjoitukset eivät näkyisi Opolle. Kukaan ei ole laittanut. Johtuisikohan siitä, että eivät osaa???

Kyselin tietotekniikkaryhmän oppilailta, että käyttävätkö he facebookia mitenkään kouluasioihin. Muutamat sanoivat kyselevänsä läksyjä kavereilta. Eli yläkoulun oppilaat eivät vielä ymmärrä, mitä kaikkea netissä voi tehdä. Heidän mielestään siellä on vain facet ja meset ja pelit. He eivät voi jotenkin kuvitella, että netistä voisi olla hyötyä myös koulunkäynnissä.
 
 

 


13 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Raija Saukko sanoi...
    Mielenkiintoista kuulla, että käytät facebookkia noinkin paljon tiedottamisessa. Onko facen käyttöä teillä rajattu työajan ulkopuolelle? Meille on suositeltu, että tiedottaminen toimisi vain Wilman kautta. Rajattuna, tunnuksin suljettuna sovelluksena sitä pidetään turvallisempana kuin facea. Oppilaille voi pikaviesteillä Wilman kautta ja ainakin entisessä yläkoulussa wilma oli myös oppilailla aktiivisessa käytössä.
    Hienoa, ettei teillä ole sattunut mitään ikäviä tapauksia face-sivuilla. Onko kerhosi toiminut "normaalissa luokkahuoneessa vai pelkästään verkossa?
    Itse haluaisin ehkä pitää facen vain epävirallisena somen muotona, rentoutumisena :)!
    Raija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei facen käyttöä ole rajattu, mutta itse näin halusin että oppilaat saavat minut kiinni koulun jälkeen.

      Poista
  3. Mites, onko muilla ollut vaikeuksia muokata kommentejaan? Minun piti poistaa teksti ensimmäisellä kerralla kokonaan, kun en päässyt esikatselu/muokkaa-tilasta mitenkään eteenpäin.
    Raija

    VastaaPoista
  4. Käytä Fb:a lukiolaisten ryhmänohjauksessa, koska se on tällä hetkellä paras tapa saada nopeasti yhteys kaikkiin ryhmäni oppilaisiin. Ketään ei voi kuitenkaan velvoittaa kirjautumaan Fb:iin - tällä kertaa kaikilla oli valmiina Fb-profiili. Ryhmämme on suljettu ja salainen. Moodle on jäänyt pois käytöstä ryhmänohjauksen välineenä kokonaan. Meillekin on tulossa Wilma, mutta epäilen, miten hyvin sen avulla saadaan kontakti, eiväthän useimmat vaivaudu lukemaan koulun intraakaan. Koulumme muutkin ryhmänohjaajat suosivat Fb:a, koska sinne on helppo tallentaa esimerkiksi haastattelulomakkeita tai linkittää vaikkapa Doodle-kysely.

    VastaaPoista
  5. Niin, käytän Facebookia myös ohjauksen välineenä: minulla on ryhmä IB-itseopiskelijoita. Jaan Dropbox-linkkini Fb:ssa - säästyn kopioimasta satoja tekstisivuja, oppilaatkaan eivät paperikopioita kaipaa.

    VastaaPoista
  6. Hienosti saatte minutkin kääntymään facebookin tulevaksi käyttäjäksi :)! Ehkä osasyy sen käyttämättömyyten on se, että olen aiemmin työskennellyt alakoulussa ja viestittely oppilaiden kotien kanssa on sujunut wilman ja reissuvihon välityksellä. Oppilaisjoukko on ollut sen verran pieni, että olen saanut viestit heille suoraan. Juossut perässä välitunneilla :)!
    Wilma on käytössä kankeampi kuin facebook. Sinne ei voi linkittää tai kopioida kuvia, videoita yms. Se on todellakin vain ilmoitustaulu ja suoraan viestittelyn paikka. Tyttärieni luokalla on on oma facebooksivu meille vanhemmille. Siellä on julkaistu lasten kuvia yhteisistä juhlista ym. Aika harvoin siellä tulee kuitenkaan käytyä, vaikka sisällön lisäys näkyy seinälläni. Facebookissa on enemmän eloa ja väriä :)! Ja tuo "paperiton toimisto" ajatus on minulle erittäin mieleinen!
    Raija

    VastaaPoista
  7. Miten tuo tieturvan laita facebookissa? Kuulin juuri meidän koulukuraattorilta, että heiltä on kielletty oppilaiden asoista tiedottaminen myös Wilman kautta. On sekin kuulemma tietoturvariski.
    Tuula

    VastaaPoista
  8. Vaitiolovelvollisuuslainsäädäntö estää terveydenhoitajia, lääkäreitä, koulukuraattoreita, kouluspsykologeja kommentoimasta oppilasasioita missään sähköposti tai internetpalstalla.
    Heille voidaan kyllä kirjoittaa oppilasasioista ja he voivat lukea viestejä, mutta eivät saa vastata kuin suoraan juttelemalla. Meille tuli koululaisten mukana tällainen viesti :
    ""
    Lainsäädännöllisistä syistä emme voi käydä asiakkaaseen liittyvää keskustelua sähköisesti Wilmassa tai sähköpostitse (laki potilaan asemasta ja oikeuksista (PotiL 785/1992) ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (AsiakasL 812/2000). Koulupsykologia, -kuraattoria ja -terveydenhoitajaa ei voi vapauttaa lainsäädännön velvoitteista edes asiakas itse. Paras yhteydenottotapa on puhelimitse.""

    Tarkkaa on, kuten toisaalta pitääkin. Erityisopettajana on pitänyt olla hyvin varovainen oppilaita koskevien tietojen käsittelyssä.
    Raija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedota facesssa mitään oppilaiden yksityisasioihin liittyvää vaan ihan yleisiä ja julkisia asioita, kuten tapahtumien aikatauluja jne.

      Poista
  9. Juu, tää sosiaali- terveyspuoli on sallaista aluetta, että täytyy olla vahvan salauksen yhteys ennenkuin voi sähköisessä mediassa tehdä asiakastyötä, samoin skypet ja muut eivät sosiaalialan asiakastyön verkko-ohjaukseen käy. Sellaiset salatut sosiaaliset alustat maksavat vielä todella paljon.

    VastaaPoista
  10. Tuntuu, että Wilma on jotenkin turvallisempi viestien välittämiseessä.

    VastaaPoista
  11. Eikö muuten FB:ssä ole kielletty tuollaiset ei-henkilö-profiilit? Eli jos haluaa perustaa ammattiin liittyvän profiilin, niin pitäisi joko perustaa ryhmä tai sivu sitä varten?

    Ongelmana tuossa on se, että jos FB joskus huomaa (tai joku ilmoittaa) profiilin olevan käyttöehtojen vastainen, niin se saatetaan poistaa.

    Lisäksi jos sinulla olisi sivu, niin nuo oppilaiden päivitykset eivät näkyisi sinulle.

    VastaaPoista