Yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisen median
valintoja koulutusteknologian opinnoissa
Oulun
yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa voi opiskella koulutusteknoligiaa
sivuaine- ja maisteri opintoina. Opintoja on kehitetty yhteisöllisempään,
avoimempaan ja jaettua asiantuntijuutta hyödyntävään suuntaan sekä pedagogisten
ratkaisujen että käytettyjen tekniikoiden osalta. Kehittämistyön tavoitteena
on, että opinnot vastaisivat mahdollisimman hyvin työelämän osaamisvaatimuksia.
Tämä tulisi huomioida kaikessa opetuksessa jo peruskoulusta alkaen.
Opetuksen
keskeiset sisällöt ovat itsesäätöinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen ja
asiantuntijaksi oppiminen. Yhteisöllisen oppimisen tavoitteena on, että se
käynnistää tehokkaita oppimisen mekanismeja. Tällaisia ovat esimerkiksi
kysyminen, selittäminen, argumentointi ja palautteen anto. Nämä ovat tärkeitä
taitoja myös tulevaa työelämää varten. Opintojen toteutuksessa hyödynnetään
erilaisia verkkopohjaisia oppimisympäristöjä.
Opinnoissa
käytettiin esimerkiksi ryhmäkeskustelupaikkana Wikispaces-wikiin rakennettua
työtilaa. Tämän lisäksi opiskelijat saivat itse valita työkalut, jolloin he
saivat toimia pedagogisina
asiantuntijoina ja osallistua kurssin suunnitteluun. Tämän lisäksi kurssilla
käytettiin Mindmeister-miellekarttatyökalua.
Jigsaw-työskentely
eli palapelimalli toimi sekä kasvokkain että virtuaalisessa opiskelussa. Tämä
malli on mielestäni jurri samanlainen kuin yhteisöllisessä oppimisessa. Tämä
opettaa yhteisen vastuun ottamista opintojen sujumisessa ja sitouttaa hyvän
lopputuloksen saamiseen. Lopputulos on mielestäni paljon kattavampi kuin jos
jokainen olisi yksin tehnyt saman tehtävän.
Tämän
lisäksi käytettiin ongelmalähtöistä oppimista (PBL), jossa työskentely tapahtui
kasvokkain. Siinä annetaan opiskelijoille roolit, joiden kautta tehtävä
suoritetaan. Ongelmalähtöistä työskentelyä on mielestäni tärkeä opetella, koska
arkipäivän työ on juuri sitä.
Päätösseminaari
toteutettiin lähitapaamisena, jolloin kaikki osapuolet kokoontuivat saman
pöydän ääreen. Tällä tavoin opiskelijat kehittyivät pedagogisina
asiantuntijoina ja opettajat ja suunnittelijat saivat suoraa palautetta
kehitystyöhönsä.
Opintojakson
arvioinnissa todettiin, että esimerkiksi wikit, blogit ja mikroblogit ovat
erinomaisia oppimis- ja tiedonhakufoorumeita ja mahdollistavat erilaisten
sovelluksien integroimisen oppimisprosessiin.
Sosiaalinen media mahdollistaa opiskelijatiimien työskentelyn
tiedolliseen tukemiseen, raportointiin, tiedonhakuun ja yhteydenpitoon.
Myöhemmissä
opintojaksoissa on otettu mukaan muitakin oppimistyökaluja kuten Diigoa. Puro-net-wikiä on käytetty, koska siinä on
mahdollista työstää yhteistä tekstisisältöä.
Tulevaisuudessa
tällä kurssilla tullaan hyödyntämään sosiaalisen median työkaluja ja ainakin
wikiympäristö ja siellä sovellettavat yhteistyömallit ovat tulleet jäädäkseen.
Tuula
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti