perjantai 22. maaliskuuta 2013

Korvaava tehtävä


 Yhteisöllistä oppimista ja sosiaalisen median valintoja koulutusteknologian opinnoissa

Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa voi opiskella koulutusteknoligiaa sivuaine- ja maisteri opintoina. Opintoja on kehitetty yhteisöllisempään, avoimempaan ja jaettua asiantuntijuutta hyödyntävään suuntaan sekä pedagogisten ratkaisujen että käytettyjen tekniikoiden osalta. Kehittämistyön tavoitteena on, että opinnot vastaisivat mahdollisimman hyvin työelämän osaamisvaatimuksia. Tämä tulisi huomioida kaikessa opetuksessa jo peruskoulusta alkaen.

Opetuksen keskeiset sisällöt ovat itsesäätöinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen ja asiantuntijaksi oppiminen. Yhteisöllisen oppimisen tavoitteena on, että se käynnistää tehokkaita oppimisen mekanismeja. Tällaisia ovat esimerkiksi kysyminen, selittäminen, argumentointi ja palautteen anto. Nämä ovat tärkeitä taitoja myös tulevaa työelämää varten. Opintojen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia verkkopohjaisia oppimisympäristöjä.

Opinnoissa käytettiin esimerkiksi ryhmäkeskustelupaikkana Wikispaces-wikiin rakennettua työtilaa. Tämän lisäksi opiskelijat saivat itse valita työkalut, jolloin he saivat toimia  pedagogisina asiantuntijoina ja osallistua kurssin suunnitteluun. Tämän lisäksi kurssilla käytettiin Mindmeister-miellekarttatyökalua.

Jigsaw-työskentely eli palapelimalli toimi sekä kasvokkain että virtuaalisessa opiskelussa. Tämä malli on mielestäni jurri samanlainen kuin yhteisöllisessä oppimisessa. Tämä opettaa yhteisen vastuun ottamista opintojen sujumisessa ja sitouttaa hyvän lopputuloksen saamiseen. Lopputulos on mielestäni paljon kattavampi kuin jos jokainen olisi yksin tehnyt saman tehtävän.

Tämän lisäksi käytettiin ongelmalähtöistä oppimista (PBL), jossa työskentely tapahtui kasvokkain. Siinä annetaan opiskelijoille roolit, joiden kautta tehtävä suoritetaan. Ongelmalähtöistä työskentelyä on mielestäni tärkeä opetella, koska arkipäivän työ on juuri sitä.

Päätösseminaari toteutettiin lähitapaamisena, jolloin kaikki osapuolet kokoontuivat saman pöydän ääreen. Tällä tavoin opiskelijat kehittyivät pedagogisina asiantuntijoina ja opettajat ja suunnittelijat saivat suoraa palautetta kehitystyöhönsä.

Opintojakson arvioinnissa todettiin, että esimerkiksi wikit, blogit ja mikroblogit ovat erinomaisia oppimis- ja tiedonhakufoorumeita ja mahdollistavat erilaisten sovelluksien integroimisen oppimisprosessiin.  Sosiaalinen media mahdollistaa opiskelijatiimien työskentelyn tiedolliseen tukemiseen, raportointiin, tiedonhakuun ja yhteydenpitoon.

Myöhemmissä opintojaksoissa on otettu mukaan muitakin oppimistyökaluja kuten Diigoa.  Puro-net-wikiä on käytetty, koska siinä on mahdollista työstää yhteistä tekstisisältöä.

Tulevaisuudessa tällä kurssilla tullaan hyödyntämään sosiaalisen median työkaluja ja ainakin wikiympäristö ja siellä sovellettavat yhteistyömallit ovat tulleet jäädäkseen.
Tuula

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti