Etäopetusta
Hangoutilla
- vai oliko se Skype vai Adobe Connection?
Etänä,
mutta ei erityksissä
Muutama
vuosi sitten altistuin pahasti sädesienten ja homeiden aiheuttamille
sisäilmatoksiineille. Saan edelleen voimakkaita oireita sisäilman
myrkyistä enkä pysty toimimaan erityisopettajana. Homenokkana
eläminen on rajoittunutta. Sosiaalinen kanssakäyminen,
tiedonhankinta, opiskelu sekä ihan tavallinen rentoutuminen
lukemisen, näkemisen ja esittävän taiteen parissa on siirtynyt
suurelta osin verkkoon. Tämä Some-kurssi on minulle siis
uudenlaisen työn ja elämisen välineiden opiskelua.
Tulevaa
työtäni olen rakentamassa etäopetuksen kentälle. Tavoitteena on
luoda kokonaisuus, jossa pystyn tvt:n avulla toimimaan opettajana,
kasvamisen ja oppimisen tukijana.
Kotikuntani
on viime vuosina laajentunut pinta-alaltaan ja koulujen lukumärä on
kasvanut. Oppijoiden joukko on kirjava ja meillä on huoli
opetussuunnitelman mukaisten palvelujen tarjoamisesta jokaiselle
koululle. Yksi ryhmistä on suomea toisena kielenä opiskelevat
oppilaat. Etäopetuksen kautta yksittäiselle maahanmuuttjaoppilaalle
on mahdollisuus saada opetusta, jossa hän saa tarvisemaansa tukea
myös valmistavan opetuksen jälkeen. Monikulttuuristen oppilaiden
tukeminen suomenkieliseen kouluun siirryttäessä kaipaa ohjaajaa.
Minulle tästä voisi löytyä mahdollisuus tehdä töitä järkevällä
tavalla.
Somen
välineet
Kaupunkimme
opetustoimessa on pitkää tehty etäopetusta Kaukopulpetin avulla.
Opetus jakautuu suomenkielen opetukseen maahanmuuttajille (S2-opetus)
ja äidinkielenopetukseen ulkomailla asuville suomenkielisille
koululaisille. Tähän joukkoon voidaan lisätä myös ne oppilaat,
jotka eivät terveydellisistä tai muista syistä voi osallistua
perusopetukseen.
http://www.jyvaskyla.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/jyvaskyla/embeds/jyvaskylawwwstructure/16553_Kauko_esite_S2_25102006.pdf
Videoneuvottelut
ovat oleellinen osa etäopetusta. Wikipedian mukaan
(http://fi.wikipedia.org/wiki/Videoneuvottelu)
se tarkoittaa
kahden tai useamman osallistujan välistä keskustelua, jossa
hyödynnetään tekniikan mahdollistamaa kuvan ja äänen siirtoa
reaaliaikaisesti paikasta toiseen. Nykyään videoyhteyden luominen
onnistuu näppärästi koulujen verkossa ja mobiililaitteillakin.
Toimiva verkkoyhteys, nettikamera ja kuulokemikrofoni-yhdistelmä ja
sopiva sovellus saadaan joka koululle. Kaukopulpetti käyttää
tarpeen mukaan Adobe Connectia tai Skypeä. Koulujen verkossa kunnan
hankkima sovellus toimii. Osa työstäni tulisi kuitenkin olemaan
kodista kotiin tehtävää, joten mietin vahvasti avoimesti
saatavilla olevia sovelluksia. Ihan tarkkaa tietoa kaikista käytössä
olevista ohjelmista ei minulla ole ja esim. Virpi Pietikäisen
mainitsema Wyev oli ihan uusi tuttavuus
Verkkovideoluento:
Verkon välineitä opettamisen ja oppimisen tueksi / Virpi
Pietikäinen (31 min).
Itseäni
kiinnostaa tuo Google Hangout.
http://www.google.com/intl/fi_ALL/+/learnmore/hangouts/
Google tarjoaa monia sovelluksia, joita opettajan helppo käyttää työvälineinä. Samalla tilillä, kirjautumisella pääsee käyttämään ilmaiseksi myös Hangouttia. Toimintaperiaate on yksinkertainen. Aloitat hangoutin ja kutsut sinne osallistujia. Tässä sovelluksessa pääset jakamaan tapaamisen yhdeksän osallistujan kesken. Äänen ja kuvan lisäksi palvelussa on keskustelupalsta, jossa voi pikaviesteillä muiden kanssa. Näkymään voi avata driven kautta teksti/tehtäväpohjia, kuvia, videoita. Yhteinen keskustelu onnistuu, kun mikit ovat kunnossa ja kuulokkeet kytkettyinä. Yhdessä voidaan pelata pelejä, kirjoittaa ja houkuttaa oppilaita käyttämään puhetta. Headsetti lienee lähes välttämätön useamman keskustelijan tapaamisissa. Kaiuttimista tuleva ääni lähtee helposti kiertämään ja saa aikaan epämiellyttävän kakofonia, josta ainakin muutamilla kurssilaisista on kokemusta.
http://www.google.com/intl/fi_ALL/+/learnmore/hangouts/
Google tarjoaa monia sovelluksia, joita opettajan helppo käyttää työvälineinä. Samalla tilillä, kirjautumisella pääsee käyttämään ilmaiseksi myös Hangouttia. Toimintaperiaate on yksinkertainen. Aloitat hangoutin ja kutsut sinne osallistujia. Tässä sovelluksessa pääset jakamaan tapaamisen yhdeksän osallistujan kesken. Äänen ja kuvan lisäksi palvelussa on keskustelupalsta, jossa voi pikaviesteillä muiden kanssa. Näkymään voi avata driven kautta teksti/tehtäväpohjia, kuvia, videoita. Yhteinen keskustelu onnistuu, kun mikit ovat kunnossa ja kuulokkeet kytkettyinä. Yhdessä voidaan pelata pelejä, kirjoittaa ja houkuttaa oppilaita käyttämään puhetta. Headsetti lienee lähes välttämätön useamman keskustelijan tapaamisissa. Kaiuttimista tuleva ääni lähtee helposti kiertämään ja saa aikaan epämiellyttävän kakofonia, josta ainakin muutamilla kurssilaisista on kokemusta.
Hangout
tuo mieleen hengailun, roikkumisen. Etäopetuksen välineenä
videoneuvottelut ovat tiiviitä ja tavoitteellisia tuokioita.
Kontakti oppilaan ja opettajan välillä vahvistuu näköyhteyden
avulla. Pääsemme suoraan viestintää, kaukaa lähelle ja
harjoittelemaan asioita ihan naamatusten. Suora yhteys oppilaan
kanssa voi tuntua jopa raskaalta, joten suunnittelussa on tietenkin
huomoitava oppilaan tarpeet ja taitotaso. Tunneilla on ainakin alussa
hyvä olla mukana tukihenkilö, opettaja tai koulunkäynnin ohjaaja,
joka varmistaa tekniikan toimivuuden. Pulmatilanteita varten on hyvä
laatia parikin varasuunnitelmaa, ettei oppilaan aika kävisi
pitkäksi, tyhjäksi roikkumiseksi. Suomi toisena kielenä opetukseen
ja ylipäätään kielten etäopetukseen olen jo nyt saanut hyviä
vinkkejä Vieraat kielet verkossa -webinaarissa
(http://vieraatkieletverkossa.wordpress.com/).
Tulevassa
työssäni käytän tätä sovellusta ehkä myös kotien kanssa
viestitellessäni. Hangout on hyvin käyttökelpoinen väline
työharjoittelujen seuraamiseen, ohjeiden jakamiseen ja
tutusmispaikan ohjaajan kanssa käytäviin keskusteluihin.
Videoneuvottelun avulla säästyy aikaa ja matkakustannuksia, jos
tällaiset kestävän kehityksen asiat halutaan nostaa esille. Toinen
asia, johon törmäsin näitä googlen ohjelmia selatessani oli
turvallisuus. Ideana voisi olla, että opintojen myötä nuoret
saavat tästä uuden välineen vapaa-aikaansa varten. He löytäisivät
esim. saman kielen edustajia ja käyttäisivät Hangouttia myös
kotikielen opiskelussa. Yhteydenpito ystävien ja sukulaisten kanssa
helpottuisi. Erilaisuuden ja eristyneisyyden kokemusten jakaminen
verkossa voi auttaa löytämään yhteisöllisyyttä. Mutta,
avoimuudessa on hankaluutensa. Piireihin voi tuppautua ulkopuolisia.
Googlen sivuilla on onneksi hyvää materiaalia nettikäyttäytymisestä
ja turvallisuudesta. Siellä oli lukemisen arvoisia vinkkejä meille
kaikille. Google+
-turvallisuusopas teini-ikäisille (
https://support.google.com/plus/bin/answer.py?hl=fi&answer=2407397&topic=2409412&rd=1)
Teknisistä
ratkaisuista ja sovelluksista en ehkä vielä osaa kirjoittaa, mutta
opiskelen aihetta vakavin aikein, joitakin palasia kaukaa, somea
etänä...
Hangout oli kyllä mukava tapa tehdä ryhmätehtäviä. Tietysti niitä ääniongelmia voi tulla tai jotakin muutakin. Mutta jos ei lähtenyt ääntä, niin pystyi viestittämään kirjoittamalla :)
VastaaPoistaKijoittaminen ja viestittely on tärkeää. Vielä voisi sopia sihteerin tekemään muistiinpanoja tapaamisesta. Minullahan ei silloin ryhmämme tapaamisessa mikki toiminut. Syy selvisi pari päivää istunnon jälkeen. Vanhan läppärini mikkipiuhan liitäntä ei toimi. Seuraassa keskustelussa oli jo äänen kanssa mukana.
PoistaHangout vaikuttaa ihan käyttökelpoiselle työvälineelle, kun sitä oppii käyttämään. Jonkinlainen "Opesome2013 - Hangout" -opintopiiri olisi tarpeellinen. Näin voisi kokeilla Hangoutin ominaisuuksia ymmärtävässä ympäristössä. Opiskelijat (erityisesti aikuisopiskelijat) eivät välttämättä ymmärrä, jos ope sählää kovin pahasti tekniikan kanssa. Meidän ryhmätyössämme Hangout ei mielestäni päässyt oikeuksiinsa kuuluvuus-, ym. ongelmien vuoksi. Hangout jäi siten kokeiluasteelle.
VastaaPoistaAri, olet oikeassa, että tätä pitää vielä harjoitella. Ikärajat tuovat myös pulmia eteen, jos työskentelee alakoululaisten kanssa, google+ -tilin luomiseen pitää olla 13-vuotias. Omissa töissäni yhteyden pohjana voisi olla opettajan tai koulunkäynninohjaajan avaama yhteys.
VastaaPoistaOpettajan tai ohjaajan avaama yhteys saattaa olla tarpeellinen myös varttuneemmalle koululaiselle/opiskelijalle. Hyvä ehdotus Raija!
VastaaPoistaOlisi kiva kokeilla tuota hangouttia ja verrata sitä adobe connectiin opetuksessa.
VastaaPoistaTuli tässä vielä mieleen, että mitenkäs se on, jos ohjaa työharoittelua Hangoutin välityksellä, niin pitääkö vastaanottajallakin olla Google-tili eli google s-postiosoite? Tämä sama tilanne tulee eteen alakoulun oppilaiden vanhempien kanssa eli pitääkö olla g-tili?
VastaaPoistaHangoutin salaus ei ole niin vahva, että kannattaa näissäkin "ohjauksissa" jättää henkilökohtaisuudet väliin nimet ym.