perjantai 1. maaliskuuta 2013

Mind24

 


Kurssin alussa tuotimme ajatuskarttoja Poppletin avulla ja siitä innostuneena halusin tutustua myös toiseen sovellukseen, jonka avulla voi tuottaa ajatuskarttoja yhteisöllisesti eli  Mind24 -palveluun. Ajatuskarttojen tekemistä käytän omassa opetuksessani eri aineissa melko paljon esimerkiksi ennen aiheen käsittelyä oppilaiden ennakkokäsitysten hahmottamiseen sekä toisaalta jakson lopussa aiheen kokoamiseen. Haluan opettaa oppilaita myös itse tekemään ajatuskarttoja opiskelutekniikkana.

Poppletissa minua viehättää sen helppokäyttöisyys. Ohjeita lukemattakin Popplettissa saattaa aloittaa ajatuskarttojen luomisen, se on hyvin visuaalinen väline. Pidän myös Poppletin vapaudesta ajatuskuplien ryhmittelyn suhteen: tekijä pystyy itse päättämään melko pitkälti, mihin kohtaan kuplan haluaa ja kuplan siirto onnistuu hiirellä vetämällä. Lukuun ottamatta pitkää jaksoa, jolloin koko palveluun ei päässyt, Popplet vaikuttaa kaiken kaikkiaan todella käyttökelpoiselta välineeltä omassa opetuksessani ja sen käyttö oli itselleni heti tosi hauskaa.

Mind24:aan kohdistui Poppletin jälkeen suuria odotuksia, mutta se paljastui selvästi vähän tylsemmäksi työkaluksi. Ajatuskuplia ei voi ryhmitellä lainkaan niin vapaasti (tai ainakaan minä en siinä onnistunut) kuin Poppletissa eikä ajatuskartan tekeminen tuntunut yhtä hauskalta kuin Poppletin avulla. Sen sijaan suuri plussa tulee siitä, että Mind24 säilyttää kaikki aikaisemmat versiot tehdyistä ajatuskartoista. Tämän näen erittäin käyttökelpoisena ominaisuutena juuri omassa opetuksessani, koska se mahdollistaa ennakkokäsityksistä tehtyjen ajatuskarttojen ja jakson lopussa tehtyjen ajatuskarttojen vertailun.

Käyttöehtoja lukiessani törmäsin kuitenkin 13-vuoden ikärajaan ja mietin, rikonko käyttöehtoja, jos minun tunnuksillani alakouluikäiset lapset luovat palveluissa ajatuskarttoja? Entä tarvitaanko tähänkin julkaisulupa vanhemmilta, vaikka ajatuskarttojen tekijänä näkyy ainoastaan opettaja, jolla tunnukset palveluun ovat? Se, että jokainen oppilas loisi omat tunnukset tällaiseen palveluun ei tietenkään ikärajan vuoksi onnistu, eikä meidän kunnassa oppilaille tarjota omia sähköpostiosoitteitakaan, joita tunnusten luomiseen tarvitaan. 

Tässä kuitenkin esimerkki nelosluokan ympäristö- ja luonnontiedon tunnilla luodusta ajatuskartasta Mind24:n avulla:

5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista! Ihastuin myös itse popplettiin kurssin alussa - vaikka en tekniikkaa ihan 100%:sti hanskaan saanutkaan. Kävin Kölnissä saksalaisilla opetusalan messuilla ihmettelemässä ja sai tehotöräyksen Mindview5 ohjelmasta, joka näyttäisi olen esittelemäsi Mind24:n "kaveri". Mindview5 http://www.matchware.com/en/products/default.htm on tanskalaisten kehittämä ohjelmisto, joka näytti olevan kovin framilla Kölnissä. Tämän ohjelman etuna mainittiin visuaalisuus ja muunneltavuus. Yhdestä ja samasta miellekartasta saattoi klikkaamalla muotoilla niin pdf-esityksiä kuin word-dokumetteja, valmiita esitelmiä ja opinnäytteitä. Saksassa on viime aikoina käyty suurta julkista keskustelua plagioinnista - ovathan sekä puolustus- että opetusministeri joutuneet eroamaan väitöskirjojensa paljastuttua plagiaatioiksi . Tämä ohjelma mahdollistaa lähdeviitteen automaattisen merkitsemisen jopa suoraan nettilähteestä. Tätä ominaisuutta esittelijät erityisesti painottivat, hieman ironisesti kylläkin. Kuvia, videoklippejä ja kaikkea muuta on mahdollista liittää ajatuskarttaan. Sen voi saada näkyviin monessa eri visuaalisessa muodossa, erityisesti minua kiinnosti aikajana-muoto esim. teatterihistorian esittelyssä. Visuaalinen, monia mahdollisuuksia antava - jokaiselle jotain, oman maun ja tarpeiden mukaan.

    VastaaPoista
  2. Hienoa saada näistä ajatuskartoista lisävinkkejä. Erityisopetuksen välineenä nämä ovat oivallisia. Kirjoittaminen paperille ja toisaalta myös koneella voi olla työlästä. Oppilas voi näillä välineillä koota itselleen keskeiset asiat opiskeltavasta aiheesta. Tällaisia oppilaat voisivat tehdä vaikkapa suullisen kokeen tueksi. Kuvien ja videoiden liittäminen saa tuotoksista hienoja ja esim. lukivaikeusoppilaan tuotos pääsee samalle tasolle muiden kanssa.
    Raija

    VastaaPoista
  3. En löytänyt tuolla nimellä ohjelmaa...tarkoitako tätä, jossa numerot on toisinpäin? :)

    http://mind42.com/

    VastaaPoista
  4. Joo, Saila, tuota mind42 -ohjelmaa tarkoitin, en tiedä, mitä olen oiken ajatellut, kun olet kirjoittanut luvut noin,

    VastaaPoista
  5. Heh :D ...ajatukset on joskus sormia nopeampia tai jotain...minulla ainakin ;)

    VastaaPoista