tiistai 2. huhtikuuta 2013

Sulautuva opetus ja käänteinen luokkahuone

Sulautuvan opetuksen avulla parempiin oppimistuloksiin

Perjantaina 22.3.2013 pääsin mukaan itslearning:n järjestämään seminaariin opetuksen sulauttamisesta ja erityisesti käänteisen luokkahuoneen vaikutuksesta oppimistuloksiin.

Päivän pääluennoitsijana oli Elisabeth Engum, Bjrgvinin yläkoulusta Norjasta. Hän kertoi työstään otsikolla Koulutehtävät kotona ja kotitehtävät koulussa.
Laajemman esittelyn voit katsoa täältä: http://www.itslearning.net/case-story-flipped-classroom
Tässä muutama muistiinpano Seminaarista.
Engumin toteuttaman käänteinen opetus:
- Oppilaat katsovat lyhyen videon opiskeltavasta asiasta kotona (videon kesto 5-7 min)
- Koulussa päästään heti töihin, eli aloitetaan tehtävien tekeminen, harjoitellaan opittua asiaa.
Toimintatavassa on mielestäni paljon hyvää!
Oma opettaja tekee Youtubeen lyhyen videon, jossa selittää omalla äänellään, esimerkin avulla uuden opiskeltavan asian. Oppilas katsoon videon kotona tms. oman aikataulunsa mukaan ennen oppituntia. Videon voi katsoa useampaan kertaan läpi ja vaikka kaverin tai vanhemman kanssa. Videoon liitetään usein kysely, jossa oppilas kertoo, jos jotain jäi epäselväksi. Ennen oppituntia opettaja näkee nopeasti yhteenvedosta, keiden oppilaiden kanssa asiaa pitää vielä tarkemmin käydä läpi luokassa.
Luokkahuoneessa päästää suoraan käsiksi tehtäviin. Oppilaat saavat kysellä tarvittaessa apua opettajalta tai toisilta oppilailta. Opettaja voi huomaamattomasti käydä juttelemassa niiden oppilaiden kanssa, jotka ovat ilmaisseet epävarmuutensa kyselyssä. Vuorovaikutus opettajan ja oppilaiden välillä on suoraa ja mutkatonta. Videoiden avulla myös poissaolevat oppilaat pysyvät samassa tahdissa. Oppilailla on mahdollisuus katsoa videot uudelleen myöhemmin ja esim. kiriä kiinni luokkaansa, jos esim. terveydentila on estänyt opiskelun.
Opettajalla on mahdollisuus yksilöllistää tehtäviä ja tehtävämäärää kunkin oppilaan tarpeiden ja osaamisen mukaan. Joustavuus ja yksilöllinen tukeminen auttaa erityisoppilaita.

Tämä malli kiinnostaa minua erityisoppilaiden kannalta. Erityisopetuksessa ennakointi on erittäin tärkeää, mutta sen toteuttaminen käytännössä on usein hataraksi. Tässä on sellainen toimintamalli, jota voisi hyödyntää enemmänkin. Parin viikon kuluttua lähden Bergeniin kuulemaan lisää :)!





5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen toimintamalli! Tälle voisin liputtaa minäkin ja tästä haluaisin tietää lisää!!!

    Näin heti mielessäni monia sovellusmahdollisuuksia jopa oman lapseni kohdalla - puhumattakaan erilaisista oppimistyyleistä ja maksumistavoista/-nopeudesta.

    Oma koululaiseni tarvitsee rauhaa ajatella - moni juttu menee ohi, kun ympärillä pörrää 33 muuta koululaista. Tai luokassa on koko ajan jotain meneillään - opetuksen aikanakin.

    Saksassa on muuten sivustoja - niitä tukiopetussivustoja - joissa oppilaat esittelevät omin sanoin Youtube-videoin opittavia kokonaisuuksia jne. Sääli, että maassa on joka osavaltiolla omat opsit ja "totuudet" :).

    Tämä malli voisi toimia Suomessakin -pidähän Raija 'meteliä' , että tulee suuremmallekin yleisölle tietoisuuteen. Tästähän voi alkaa Sinulle "uusi ura urkenevi"-tie.

    VastaaPoista
  2. Muutamissa kouluissa tätä jo käytetään. Esimerkiksi Voionmaan lukiossa, Jyväskylässä.
    Lisää mielenkiintoisia juttuja löytyy itslearning-sivuilta:

    https://www.facebook.com/itslearning?fref=ts

    VastaaPoista
  3. Tällaista lisää! Kuulostaa todella toimivalta. Tämähän vaikuttaa siltä, että päästäisiin poispäin tiedon kaatamisesta opettajalta oppilaille kohti ajankohtaisempaa pedagogista toimintamallia.

    VastaaPoista
  4. Tämän hetken todellisuus on kuitenkin se, että tietotekniikka on osa arkea. Tässä mallissa on mahdollista ottaa hyötykäyttöön jo olemassaoleva tekniikka. Anne Rongas käyttää ajokorttivertausta liittyen tietotekniikan osaamiseen(Opeblogi: http://opeblogi.blogspot.fi) Ajokortti tietotekniikan suhteen alkaa olla jo jokaisen taskussa, ajotaito kehittyy ajaessa ja tässä käänteisessä luokkahuonemallissa nämä molemmat on otettu aktiivisesti käyttöön osaksi arjen toimintaa:)

    VastaaPoista
  5. Työskentelytapa on hyvä myös lukiolaisten kanssa. Olen niin tottunut toiminnallisuuteen omilla musiikin tunneilla, että mieluummin annan tehtäväksi etsiä tietoa ja materiaalia kotona. Sitten tunneilla toimitaan ja kokeillaan eri tapoja purkaa aiheita.

    VastaaPoista