Suomessa pedagoginen osaaminen on huipputasoa, samoin tekninen.
Mistä sitten johtuu, että tutkimustiedon
mukaan Suomessa ollaan takapenkin peränpitäjiä näiden kahden asian
yhdistämisessä, sen sijaan, että loistettaisiin osaamisella tietotekniikan ja
opetuksen sulauttamisella?
Anne Rongas tuo asian esiin blogikirjoituksessaan, jossa lainaus EU:n
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön vertailututkimuksen yhteenvedosta:
"Oppilaiden
mielestä mahdollisuus hyödyntää tietotekniikkaa oppitunneilla on Suomen
peruskoulussa alhaisin, lukioissa neljänneksi alhaisin ja ammatillisissa
oppilaitoksissakin alle keskitason. " Ja "Suomalaiset peruskoulujen rehtorit
uskovat tieto- ja viestintätekniikan hyötyihin vähemmän kuin eurooppalaiset
kollegansa. Lukion ja ammatillisten oppilaitosten rehtorien luottamus on
keskitasoa parempaa. Kahdeksannen luokan opettajien luottamus omiin
tietoteknisiin taitoihinsa on heikoimpien joukossa. Myös lukion ja
ammatillisten opettajien luottamus on alle keskitason. "
Mikä jumittaa ?
Onko kyse asenteista vai järjestelmäviasta? Molemmat kaipaisivat
vähintäänkin pientä pintalaittoa. Voi todellakin olla niin, että muutamalla
säädöllä saataisiin kurssi korjattua kohdilleen ja päin motivoivia ja mielenkiintoisia
tulevaisuuden näkymiä. Yleisesti käytetty argumentti aiheesta keskusteltaessa
on, että eihän tvt mikään itsetarkoitus ole. Sitä olen käyttänyt itsekin,
myönnän. Kyse on kuitenkin perustaidoista, joita käytetään arkielämässä joka käänteessä.
Periaatteessa ajotaito ja ajokortti ovat jo perus kaduntallaanjankin taskussa
olleet jo jonkin aikaa. Miksi niiden käyttöä ja entistä taitavampaa ajoa ei
harjaannuttettaisi siellä, missä muutoinkin ollaan oppimassa? Kouluissa ja oppilaitoksissa? Sillä
niin kuin Rongas toteaa ”..
näytähän
kansalaisen elämä, työelämä, viestintäelämä, jossa nyt ja tulevaisuudessa
tieto- ja viestintätekniikka on toisarvoista.
Linkki artikkeliin: http://opeblogi.blogspot.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti